Telefoon en Personen

Contacten opruimen als een pro

Smartphone met AndroidVoor mij is het een bezigheid die elk jaar tijdens de feestdagen terugkeert: het opruimen van het lijstje telefoonnummers in de telefoon. Waarschijnlijk was ik een van de laatste mensen die de lijst van telefoonnummers nog veilig op de sim kaart bewaarde.

Om de sim kaart overzichtelijk te houden, zette ik jaren lang achter de naam een „m” als het om een mobiel nummer ging en bij collega’s zette vóór de naam de eerste letter het bedrijf. Maar als je de volgende handigheidjes van Android kent, kan dat beter.

Op je telefoon

Telefoonnummers opslaan in het geheugen van de telefoon heb ik nooit een handige oplossing gevonden, want hoe ga je alle gegevens kopiëren als je een nieuw toestel hebt? Bijvoorbeeld als je oude toestel kapot is, of als je een ander merk hebt? Ik bewaarde alles op de sim kaart, bij overstappen op een nieuwe provider kopieerde ik de telefoonnummers van de oude simkaart naar het telefoongeheugen naar de nieuwe simkaart — en de oude simkaart werd daarna een back-up.

Ik vind het ingebouwde telefoonboek nog steeds een van de minder goed uitgewerkte delen van Android, de manier om een nieuw nummer toe te voegen vanuit de lijst van gebelde nummers vind ik bijvoorbeeld omslachtig en niet echt intuïtief. En als je niet goed zoekt, zal je een paar handige mogelijkheden van het telefoonboek die ik hieronder beschrijf misschien niet ontdekken.

Telefoon en PersonenTelefoon en Personen

Je kunt op 2 manieren in je telefoonboek komen: via de blauwe telefoonhoorn (de dialer) en via de app Personen (of Contacts of Contacten). In allebei kan je onderhoud plegen aan het telefoonboek, maar als je even niet goed oplet dan gaat de dialer de persoon voor je bellen. Daarom is Personen handiger als je gericht bezig bent met onderhoud.

Google accounts
Er is een telefoonboek gekoppeld aan elk Google account
Zichtbare contacten instellen
Kiezen welke telefoonboeken zichtbaar zijn in Contacten
(hier op de Minix NEO-X5, zonder belfunctie)

Ik / ME

Gelukkig hoef je niet te kiezen welk telefoonboek je gebruikt, want je telefoon kan zoeken in meerdere lijsten tegelijk: het is niet eens nodig om je te beperken tot de telefoonnummers óf in de telefoon, óf in een Google account.

  • Je kunt instellen van welke Google accounts je de telefoonnummers ziet
    (en van welke niet);
  • je kunt verder ook nog de telefoonnummers die op de sim kaart staan zichtbaar of onzichtbaar maken;
  • je zou ook nog telefoonnummers in het telefoongeheugen kunnen bewaren
    (al lijkt me dat niet handig);
  • verder heeft elke Android telefoon ook een eigen (lokaal) Me of Ik contact.

Telefoonnummers in een Google account deel je met elke telefoon (of tablet) waarmee je op dat Google account inlogt (als synchronisatie aan staat en werkt). Het Me-profiel is daarop een uitzondering. Dit is een lokaal profiel dat wordt gekopieerd van Google+ (als je dat hebt) en daar kan je verder niet zoveel mee: de foto die je in je telefoon aan dit account koppelt, is de foto die je ziet in het „rechter” pull-down menu van je apparaat… en dat is het dan volgens mij wel.

Me
Het „Me” contact

Samenvoegen meerdere nummers bij één contact

Je kunt aan een persoon meerdere telefoonnummers toekennen. Er zijn twee manieren om dit te doen. De eerste mogelijkheid is contacten aan elkaar koppelen op je toestel, maar zo’n koppeling is dan alleen actief op dat ene toestel. Je kunt contacten ook definitief tot één contact samenvoegen, dat kan alleen via de webinterface: contacts.google.com. In de webinterface zijn nog meer onderhoudsfuncties beschikbaar, zoals bijvoorbeeld ontdubbelen van nummers.

Vergeet niet om bij elke persoon met meerdere nummers er één als voorkeursnummer te markeren, want dat maakt het gemakkelijker om ze te bellen.

Er zijn trouwens ook nummers die ik juist gesplitst heb. Wanneer een echtpaar een telefoonnummer deelt, kan ik door dit te splitsen de geboortedata apart invoeren, wat handig is omdat je deze verjaardagen automatisch in je kalender verschijnen.

Organiseren van meerdere contacten in groepen

Wat nog niet kon als je nummers op de sim bewaart, is personen in groepen organiseren. Zo heb ik nu bijvoorbeeld een groep Nood en een groep Auto aangemaakt. Ook voor mijn eigen telefoonnummers en de telefoonnummers van de buren heb ik aparte groepen aangemaakt; aan mijn eigen telefoonnummers heb ik een foto van de sim gekoppeld en aan de telefoonnummers van alle buren een foto van hun huisnummer zodat ik ze in de groep gemakkelijk kan vinden. Maar dit konden mensen die telefoonnummers bewaren in het toestel natuurlijk al jaren.

Een gedachte over “Contacten opruimen als een pro

  1. Tip: je kunt het telefoonboek van een Google account ook koppelen vanuit een FRITZ!Box. Op die manier gebruiken je vaste telefoons ook dit telefoonboek en telefoonnummers die je thuis toevoegt (via een vast toestel of via de webinterface van de FRITZ!Box) verschijnen automatisch op je mobiele telefoon(s).

Vertel jouw mening

