samsung-mifi-3g-watchdog-uitgelicht

Oude Samsung Gio als mobiele router (MiFi)

internetKan je een totaal verouderde smartphone toch nog voor iets nuttigs gebruiken? Vandaag probeer ik mijn oude Samsung Gio te gebruiken als mobiele router, oftewel MiFi, met de nieuwe *bliep/Tele-2 sim.

Voorjaarsschoonmaak

Samsung Gio MiFi homescreen
MiFi homescreen

De Samsung Gio had ik afgedankt als telefoon en hij heeft daarna 6 maanden in de kast gelegen. Om hem als MiFi te gaan gebruiken, heb ik de telefoon eerst een fabrieks­reset gegeven. Daarna heb ik ruimte moeten maken voor nuttige apps, door de bloatware van Samsung te verwijderen. Om dat te kunnen doen, moet ik eerst de telefoon rooten. De mobiele hotspot functie van Android doet precies wat je nodig hebt om de telefoon te gebruiken als MiFi, maar met een paar extra apps is die veel handiger in gebruik en kan je het dataverkeer gemakkelijk in de gaten houden.

En zo had ik in een handomdraai een prima MiFi gemaakt van mijn oude telefoon!

Fabrieksreset

Ik besloot de Gio eerst helemaal schoon te maken met een fabrieksreset. Na de reset stelde ik als eerste de WiFi verbinding in, want het eerste wat de telefoon doet is via internet een grote update van de Google Play Store ophalen, zonder dat te vragen en deze update is waarschijnlijk groter dan je 3G dagquotum.

Eenmaal bijgewerkt, gebruikt de Play Store tegenwoordig al bijna de helft van het beschikbare geheugen. Met die nieuwe Play Store wilde ik als eerste de meegeleverde apps naar de nieuwste versie updaten. Maar dat lukt niet! De reden is dat het geheugen van deze telefoon zelfs voor de meegeleverde software al te klein is. Aaargh!

Rooten

Om de telefoon te kunnen gebruiken, is het noodzakelijk om meegeleverde apps die niemand gebruikt (in de volksmond daarom vaak bloatware of crapware genoemd) te verwijderen. Standaard kan dat niet, je moet daarvoor je telefoon rooten (spreek uit als: roeten), zoals dat heet. Gelukkig is dat in een paar seconden gebeurd, als je weet hoe het moet. Aan rooten zitten enkele nadelen en het kan nog mislukken ook, maar zonder te rooten is deze telefoon niet meer te gebruiken dus je hebt eigenlijk geen keus. Mij is het gelukt met de instructies op de pagina Samsung Galaxy Gio root — alleen stap 1 tot en met 4 waren nodig.

Er zijn veel apps speciaal gemaakt om bloatware te verwijderen, maar ik gebruikte gewoon de universele ES File Explorer File Manager. Bij Tools geef je aan dat je telefoon geroot is en als je daarna kijkt in Library>APP>System Apps dan kan je letterlijk alles verwijderen. Let op: veel moet blijven staan, anders doet je telefoon het niet meer.

Dit is wat ik zonder problemen heb kunnen verwijderen:

  • ThinkFree Office
  • Samsung MMM
  • Samsung Apps
  • Talk
  • Nieuws en weer
  • Yahoo Finance

Vanwege de enorme grootte van de update moest ik helaas ook verwijderen:

  • Google Maps
  • Streetview
  • YouTube

Zo, dat ruimt lekker op! Er was nu voldoende ruimte om de rest van de apps bij te werken naar de nieuwste versie en daarna was nog 35MB opslagruimte vrij op de telefoon, voldoende voor bijna 10 zelfgekozen apps. De telefoon is nu ook merkbaar sneller geworden, waarschijnlijk omdat er ook veel meer werkgeheugen vrij is.

MiFi functie activeren

De mobiele hotspot functie zat ook in deze oude telefoon al standaard ingebouwd, maar de de instelling zit 5 niveaus diep en is dus wat moeilijk te vinden.
Via Instellingen kan je netwerknaam en wachtwoord configureren:

WiFi mobiele hotspot instellen
Android Gingerbread mobiele hotspot instellen

Aan- en uitzetten van de mobiele hotspot kan je ook in dit menu doen, maar als je nou de app Tethering Widget installeert, dan kan je daarvoor een handige knop op het homescreen toevoegen.

3G Watchdog na 1 Ookla test
3G Watchdog

Het is natuurlijk van belang om je dataverbruik in de gaten te houden. Moderne Android versies hebben daarvoor tools ingebouwd, maar versie 2.3 had dat nog niet. En de app van de provider reageert vaak wat traag. Handig is de app 3G Watchdog – Data Usage: deze heeft een widget zodat je het datagebruik kunt volgen op je homescreen. Bij hoog gebruik waarschuwt hij je met geluid. Verder kan je een scherm oproepen met totalen, zie deze afbeelding.

Door het in de kast liggen, was de accu is niet bepaald beter geworden en de indicator klopte niet meer. Om de batterijindicator opnieuw te calibreren, heb ik de app Battery Calibration uitgevoerd. Deze app werkt alleen als je toestel geroot is.

Verder wil je waarschijnlijk niet dat WiFi uitvalt als het scherm uitgaat. Ook die instelling zit verstopt in Gingerbread, onder de „menu” toets in stap 3:

WiFi slaapstand uitschakelen
WiFi slaapstand uitschakelen

Tot slot de plus- en minpunten voor gebruik van de Samsung Gio als een MiFi:

Pluspunten

  • Ondersteunt ook de nieuwste 3G op 900 MHz;
  • Ook telefoneren en sms zijn mogelijk;
  • Display geeft een indicatie van het dataverkeer (kan);
  • Nuttig hergebruik van een telefoon die anders afval zou zijn
    (nog volop te koop voor een paar tientjes op Marktplaats);
  • De Gio heeft een aansluiting voor een externe antenne.

Minpunten

  • Ondersteunt nog niet de nieuwste vpn standaarden;
  • Opstarten duurt lang, in vergelijking met een echte MiFi.

5 gedachtes over “Oude Samsung Gio als mobiele router (MiFi)

  1. Intussen heb ik ook de meegeleverde oude versies TalkBack, Spraakgestuurd zoeken en Gmail verwijderd en de telefoon heeft daar geen last van. Gmail kon ik later gewoon vanuit de playstore opnieuw installeren. Verder heb ik SNS en SNSaccount verwijderd, twee apps die bedoeld zijn voor het integreren van Social Networking.

    De apps van Samsung zijn niet alleen nutteloos en verspillen het geheugen, ze publiceren ook nog eens je privégegevens zonder beveiliging: Multiple Samsung (Android) Application Vulnerabilities

  2. Intussen heb ik ook TipsStartscherm en SocialHub verwijderd, zonder problemen. Nu was er zelfs voldoende ruimte om WhatsApp toe te voegen! Het valt me verder op dat de capaciteit van de accu van deze oude telefoon voor gebruik als MiFi nog ruim voldoende is.

  3. Als je de Picasa uploader wilt verwijderen, verwijder dan de systeemapp „Mijn uploads” (versie 1.5.13, 264,54 KB). Alternatief is om in de map /system/app de bestanden MediaUploader.apk en MediaUploader.odex te verwijderen.

  4. Nederlandse netwerken hebben in het jaar 2015 hun 3G dekking verbeterd door over te stappen van 3G 2100 op 3G 2100/900. De Samsung Gio lijkt dat te ondersteunen, ik heb in elk geval met de Gio een veel betere 3G dekking dan met apparaten die alleen 2100 MHz 3G ondersteunen.

Vertel jouw mening

