Dropjes (1)

discoursOp een dag gebeurde het, dat de jonge ict’er en de wijze oude man voor het eerst elkaar ontmoetten.

„Wil je een dropje?”, vroeg de wijze oude man.
„Ja, lekker”, zei de jonge ict’er.

Wat zijn jullie toch naïef, riep de oude man geïrriteerd, jullie ict’ers allemaal.

En dat is een een reactie op het accepteren van een dropje? Onverwacht. Ik zit toch niet meer op de basisschool dus ik mag toch snoep aannemen van een ander? En deze persoon is geen onbekende van mij. En ik ben hier om te werken aan zíjn hobbycomputer, dus hoezo ben ík dan hier de nerd?

Na al dit denken werd het tijd om antwoord te geven:
„Ja maar, ik heb nu een dropje en heb daar n-i-e-t-s voor hoeven te betalen.”

Maar ik heb nog veel meer dropjes: het zakje is nog bijna vol (hij toonde de zak drop, waarvan mij niet eens opgevallen was dat hij die eerst verborgen gehouden had). Ik had je deze hele zak dropjes kunnen geven; dat had je kunnen zien, als je er maar om gevraagd had.

Maar als je mij het hele zakje geeft, dan heb je zelf toch niets meer?

Ik heb thuis nog een nieuw zakje liggen. Of twee of drie zakjes, ik wéet niet eens precies hoeveel ik er heb. En als het op is, haalt mijn vrouw er gewoon bij, zonder probleem. Jij weet toch niet hoeveel drop ik heb? Je moet geen genoegen nemen met 1 dropje, als je een hele zak kunt krijgen. Je moet niet zo bescheiden zijn! De wijze oude man pauzeerde even, omdat hij zag dat de jonge ict’er hem nogal onbegrijpend aankeek.
Ik zal je uitleggen hoe het werkt in de wereld
, zei de man daarna rustig.

In de uren, dagen, maanden, jaren die volgden, vertelde de wijze oude man alles wat hij wist over dropjes. Tot slot vroeg ik hem: „Waarom doe je zelf niks met die kennis?”

Ik ben daarvoor te oud, ik kan toch niks meer veranderen. Maar jij wel, jij bent nog jong.

Eigenlijk zou iemand dit gewoon een keer moeten opschrijven, dacht de jonge ict’er.
En zo geschiedde.

___

Alle personages in dit verhaal zijn verzonnen, elke gelijkenis met bestaande gebeurtenissen en/of personen berust op louter toeval.

Vertel jouw mening

