Chicony KB-5191

Vintage toetsenborden

[toetsenbord]Ik heb natuurlijk vroeger nog op een echte mechanische typemachine getypt. Toen ik zo’n 30 jaar geleden op PC’s begon te rammelen, typten de toetsenborden van de echte IBM PC’s veruit het fijnste. Ik heb het natuurlijk over het roemruchte Model M. Bestaat er wel een nummer 2?

Mechanische toetsenborden

Volgens mij kan je elke nerd blij maken met een goed toetsenbord. Ik verlang nog vaak terug naar de toetsenborden van vroeger: zelfs een standaardtoetsenbord van toen tikte een stuk prettiger dan de meeste toetsenborden van tegenwoordig. Het prijsverschil kan een verklaring zijn: een standaardtoetsenbord kostte destijds rond de 100 gulden, de toetsenborden van tegenwoordig kosten nog geen 5 euro inkoop voor de winkelier en 2 dollar bij de fabriek. Een onvoorstelbare value for money, dat wel, maar eigenlijk best raar dat tegenwoordig de meeste IT’ers de hele dag op zo’n goedkoop budgetproduct moeten werken.

Een veelgehoorde klacht over mechanische toetsenborden is dat het typen best veel geluid maakt en dat geldt dan vooral voor de twee typen die ik hieronder beschrijf. Een andere overeenkomst tussen de hieronder genoemde toetsenborden is dat er al vele jaren bijna niks meer aan het ontwerp is aangepast, het schijnt dat ze zelfs deels op daadwerkelijk 20+ jaar oude productielijnen worden gefabriceerd. Gelukkig zijn mechanische toetsenborden niet minder duurzaam dan moderne toetsenborden–in tegendeel zelfs.

De afgelopen jaren zijn mechanisch toetsenborden weer helemaal hip geworden. Na vele jaren van armoede, kan je tegenwoordig weer een toetsenbord kiezen dat bij je persoonlijke voorkeur past. Je zou eigenlijk een aantal verschillende een tijdje moeten uitproberen, om te weten welk type je voor jouw lichaam en jouw toepassing het best bevalt. Hieronder mijn voorkeur.

IBM „Model M” buckling spring

Een kantoormachine moet prettig werken, zo dacht men vroeger, daarom deden de ontwikkelaars bij IBM hun best om de eerste PC’s van een prettig typend toetsenbord te voorzien. Zelfs maar net 25 jaar geleden kostte een Personal Computer nog enkele duizenden euro’s, dus in de prijs zat toen nog ruimte voor een kwalitatief goed toetsenbord. De Model M toetsenborden waren destijds ook los te koop, maar ze waren niet goedkoop: ik meen me te herinneren dat de adviesprijs van IBM voor een standaardmodel omgerekend bijna 6 gulden per toets was. Het is helaas nooit zover gekomen dat ik zelf thuis een Model M toetsenbord had op mijn kloon-PC, want voor een student waren de toetsenborden veel te duur en later waren ze gewoon niet meer te koop: ook IBM moest bezuinigen op kwaliteit.

Natuurlijk kan je nu een tweedehands exemplaar kopen via een veilingsite; ik heb gekeken en ze staan er vol mee. Maar denk niet dat een netjes opgeknapt exemplaar goedkoop zal zijn.

Een gemakkelijkere oplossing is het kopen van een Unicomp toetsenbord: dit is een bedrijf dat de mallen, machines en rechten van destijds gebruikt om moderne reproducties te fabriceren. En dan heb je een buckling spring toetsenbord met een USB aansluiting en Windows toetsen, in klassiek computer-wit of modern zwart. En duur zijn ze ook niet echt, vergeleken bij vroeger. Grootste nadeel zijn waarschijnlijk de verzendkosten vanuit Amerika: die zijn nog niet zo lang geleden verhoogd naar maar liefst $71,50. Ik heb goed gezocht, maar kon geen enkele Europese importeur vinden die tegen redelijke verzendkosten wil opsturen naar Nederland. En oh ja, nog een nadeel: omdat Unicomp de oude mallen gebruikt, hebben de toetsenborden van nu nog dezelfde schoonheidsfoutjes als de laatste toetsenborden van toen.

Ik ben niet de enige buckling spring fan. Zo gebruikt bijvoorbeeld Iljitsch van Beijnum, zoals hij het in zijn artikel noemt, „een toetsenbord dat oud genoeg is om alcohol te mogen drinken”:

Cherry G80-3000, blauwe MX switches

Het goedkope, maar toch goede, alternatief voor de toetsenborden van IBM waren vroeger de toetsenborden van het Duitse merk Cherry. Oude Cherry toetsenborden waren extra degelijk, doordat de toetsen gemonteerd waren op een staalplaat. Maar dat was voor mijn tijd: alle originele Cherry toetsenborden die ik onder handen gehad heb, hadden helaas geen staalplaat en haalden hun stevigheid gewoon uit het plastic achter de printplaat. Cherry maakt niet alleen toetsenborden onder de eigen merknaam, maar verkoopt de toetsen ook los, zodat er ook veel andere fabrikanten zijn die toetsenborden maken met Cherry switches. Van alle Cherry switches die ik geprobeerd heb beviel het type blue me het best.

Chicony KB-5191
Chicony KB-5191

Een paar weken geleden heb ik gelukkig een oud Chicony KB-5191 toetsenbord in de rommelkast teruggevonden: ooit een standaardtoetsenbord van Target computers, maar dit vintage toetsenbord heeft wel Cherry blue switches en uiteraard gebruik ik precies dit toetsenbord om deze blog op te tikken. Gewoon het XT/AT schakelaartje in de stand AT, een verloopkabeltje van din naar PS/2 en een adapter van PS/2 naar USB en het werkt. Als je bij dit toetsenbord zo hard op de toetsen ramt dat de printplaat scheurt, dan kan je dit gelukkig gewoon zelf repareren met de soldeerbout en stukjes koperdraad. Wel eens gedaan.

Dankzij de revival van mechanische toetsenborden, zijn er momenteel behoorlijk wat toetsenborden te koop in een variant met Cherry switches, ook type blue. Ik noem bijvoorbeeld Das Keyboard, een toetsenbord waarvan zelfs een variant zonder letters op de toetsen verkrijgbaar is. En grappig genoeg heeft Cherry een tijd geleden switches van het model green op de markt gebracht, die dan weer bedoeld zijn om te lijken op buckling spring toetsen.

Om te weten wat bij jou past, zou je eigenlijk gewoon een aantal toetsenborden moeten uitproberen. Vroeger had elke computerwinkel het hele assortiment toetsenborden uitgestald en aangesloten, als je dan nog niet genoeg keuze had dan vond je dat wel op een computerbeurs. Maar waar kan dit tegenwoordig nog?

5 gedachtes over “Vintage toetsenborden

  1. In het begin waren alle typemachinetoetsenborden zwart. Daarna kwam er een ergonomie-regel, die zei dat een computertoetsenbord licht van kleur zijn. En tegenwoordig moeten ze juist weer zwart zijn.

  2. Verzendkosten voor de buckling spring toetsenborden zijn intussen verlaagd naar $64.26. Gerekend met de dagkoers van vandaag, komt een nieuw toetsenbord inclusief verzendkosten, BTW en inklaring op ongeveer 170.

  3. Is dat echt waar dat je zo’n oud toetsenbord met xt/at switch kunt gebruiken op een moderne pc?
    Ik heb namelijk nog een aantal mooie exemplaren staan die ik op mijn IBM 5170 gebruik.
    Vandaag heb ik een unicomp besteld maar als het echt werkt gaat de unicomp misschien wel retour.

    • Zeker, je hoeft alleen nog ergens een adaptertje van AT naar PS/2 te vinden (op eBay te vinden met “PS/2 to AT KEYBOARD ADAPTER”) en het stroomverbruik van het toetsenbord en de USB converter samen moeten natuurlijk wel binnen de USB specificaties vallen, maar dan zou het moeten werken.

      Hoe hoog waren de verzendkosten voor het Unicomp toetsenbord?

  4. Leuk artikel, Ik ben zelf ook fan van buckling spring.
    Helaas moet ik de bekende buckling spring op 2 zetten voor mijzelf.
    Ik heb ooit een keer een toetsenbord gekregen bij een oude ibm5150 en ik kan echt niet één hit krijgen op google van dit type toetsenbord.
    Het betreft een samsung|novell en dat ding typt echt zo heerlijk dat ik de model-m opzij heb gezet.
    Weegt ook redelijk zwaar en is super massief.

Vertel jouw mening

