Led filamentlampen

Filament ledEen led filamentlamp heeft hetzelfde glazen bolletje als een normale gloeilamp, past ook in een normale armatuur, maar is een echte ledlamp. De efficiëntie is 90%: ongeveer 100 lumen per Watt straalt hij af. Sommige mensen noemen hem nu al de ideale vervanger van de gloeilamp.

Ervaringen

Toen ik in januari van dit jaar op zoek gegaan ben naar een nieuw alternatief voor de gloeilamp, liet ik mijn eerste filamentlamp al zien in een eerdere blog (zie links onderaan). Een led filament lamp heeft de vorm van een normale gloeilamp en de elektronica is onderin, in de voet van de lamp verstopt. Ik wilde lampen met 8 filamenten kopen: de hoeveelheid licht zou dan vergelijkbaar moeten zijn met een gloeilamp van 60 Watt (dat is 700 tot 800 lumen).

In deze video zie je het fabricageproces:

Ik heb een stuk of tien verschillende filamentlampen besteld bij diverse leveranciers. Geen van deze tien lampen wordt te heet om vast te houden. Tot zover het goede nieuws. Het verschil in opgenomen vermogen (en dus uitgestraald licht) was best groot en bij een van de lampen klopte het aantal filamenten niet eens met de advertentie. Ik kreeg de indruk dat sommige verkopers op commissiebasis werken en de spullen die ze verkopen nog nooit in het echt gezien hebben. Steeds als een lamp minder filamenten bevatte dan in de advertentie vermeld, of gewoon kapot was, heb ik uit principe het prijsverschil teruggevraagd en altijd gekregen.

Ik heb steeds de lichtkleur „warm wit” besteld, ook al ziet die er in de advertenties altijd ontzettend geel uit. Toch zou je in de praktijk bijna alle lampen die ik ontving beter „natuurlijk wit” kunnen noemen, eigenlijk was er maar 1 lamp die echt warm licht geeft. Maar dat is niet erg, want ik ben heel snel aan de nieuwe lichtkleur gewend en nu vind ik juist weer gloeilampen te geel. Er was verder een lamp die de eerste uren een enigszins paars/bruin/groen-achtig licht gaf, maar deze kleur veranderde na verloop van tijd naar acceptabel wit.

Wat me bij de mini-corn lampen positief opgevallen was, is dat ze allemaal een voldoende grote afvlakcondensator bevatten. Bij de filamentlampen blijkt dit helaas niet zo te zijn, zelfs niet als de verkoper beweert dat de lamp een „driverchip” bevat. Dat zie je doordat alles flikkert als je je ogen snel beweegt, of bijvoorbeeld als je met je hand voor de lamp zwaait.

Elektronica

Een filament bestaat uit meerdere led-chips die in serie geschakeld zijn. Ze werden eerst gemaakt met een glazen drager, maar het is goedkoper om geperforeerd metaal te gebruiken en dat werkt net zo goed. In de volgende video van mikeselectricstuff zie je onder andere wat dit betekent voor de buigzaamheid, als hij enkele experimenten doet met losse filamenten:

Een filament heeft een werkspanning van zo’n 70 à 75 Volt en een vermogen van 1 Watt. In de 230 Volt lampen die ik gekocht heb, staan de filamenten meestal in 2 groepen parallel en deze twee groepen staan dan weer in serie geschakeld. Een paar goedkope onderdelen in de lamp verlagen de netspanning van 230 Volt naar de benodigde 150 Volt.

Oudere mensen herinneren zich het grote nadeel van serieschakeling nog wel van de kerstboomverlichting van vroeger: als er één lampje kapot was, werkte het hele snoer niet meer.

Op foto’s hierboven zie je twee filamentlampen die jammer genoeg kapot zijn. Twee raadsels:

  • In een van de lampen is een kapot filament dubbel geknakt, deze is dus kapot. Toch zijn de andere filamenten allemaal even helder. Hoe kan dat?
  • Bij een andere kapotte lamp geven 3 en ¾ filament geen licht. Toch doen de filamenten die hiermee in serie staan het nog allemaal en op de normale helderheid. Hoe kan dat?

Ik heb een filmpje gemaakt van een filamentlamp die na ongeveer een maand kapot ging. Actie vanaf 0:24:

Tot slot

Samenvattend kan ik zeggen dat filamentlampen in het algemeen goed bevallen, ondanks dat sommige fabrikanten misschien een kwaliteitsprobleem hebben, de filamenten praktisch altijd met minder dan 1 Watt per stuk aangestuurd worden en lampen soms geen goede afvlakelco hebben. Door bij een goede leverancier te blijven voorkom je dat je daar veel last van hebt.

Veel van de tekst hierboven gaat over kapotte lampen, maar dat zijn echt uitzonderingen: de lampen die ik in gebruik heb doen het al minstens een half jaar en dat was al ruim voldoende om de kosten te kunnen terugverdienen, in vergelijking met E27 halogeenlampen.

4 gedachtes over “Led filamentlampen

    • Dank voor de correctie, ik weet niet meer waar ik ooit gevonden heb dat 111 het maximum zou zijn. Ik zie op WikiPedia dat er al witte leds bestaan die meer dan 200 lumen per Watt halen.

  1. De duurzaamheid van 8 Watt filamentlampen blijkt in de praktijk erg tegen te vallen. De meeste gaan bij normaal gebruik ruim binnen een jaar kapot. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat ik toevallig allemaal slechte exemplaren gekocht heb, want ik heb ze allemaal in een tijdsbestek van een paar maanden besteld. Ik hou jullie hier op de hoogte.

Vertel jouw mening

