Hoeveel smartphones verkopen ze?

nerd alertDe eerste personal computer werd zo populair, omdat je die helemaal zelf mocht inrichten: je was niet afhankelijk van de witte jassen van de IT-afdeling. De PC kon je gewoon zelf bestellen, aanzetten en beginnen met werken. Een PC was vrijheid, je kon zelfs je eigen Operating System kiezen! Tegenwoordig past dit allemaal veel beter bij je smartphone, dan bij je laptop.

Meestal vind ik dat het niet zoveel nut heeft om een artikel te schrijven over de toekomst van telefoons en computers: welke producten binnenkort populair zullen zijn is vaak wel duidelijk, wat op de langere termijn zal gebeuren kan nog niemand voorspellen omdat de producten die dan verkocht worden meestal nu nog niet eens bestaan.

Een belangrijke ontwikkeling van pakweg de afgelopen 10 jaar is dat het voor een gewone consument tegenwoordig niet meer nodig is om op de zolderkamer een meer dan duizend euro kostende, brullende computer onder een bureau te hebben staan. Je kunt tegenwoordig alles met een pocketcomputer, wat de smartphone eigenlijk is. Wat een ellende hebben de nerds toch over die onschuldige computergebruikers uitgestrooid, toen alles uitgelegd moest worden over Trumpet Winsock, POP e-mailprogramma’s en antiviruscheckers–technische kennis die feitelijk overbodig zou zijn, als het het systeem Windows goed geweest was.

Omzetcijfers

Regelmatig lees je in de media verkoopcijfers van mobiele telefoons. Het is vaak maar de vraag waar die cijfers vandaan komen. Meestal lopen de cijfers een stuk achter bij de werkelijkheid–en zijn het dan wel daadwerkelijke verkopen, of zijn het misschien zelfs maar voorspellingen? Een telefoon die stof ligt te vangen in het magazijn van een handelaar of telco, telt die bijvoorbeeld al mee als „verkocht”? Er gaat veel geld om in deze markt, dus je moet je afvragen waar de cijfers vandaan komen en wie er belang heeft bij het hoger of lager weergeven van de verkopen. Immers: als het om geld gaat, is nieuws al heel gauw geen echt nieuws meer, maar reclame of ordinaire manipulatie van beurskoersen.

Neem nou bijvoorbeeld die enorme hype rond de verkoop van de speciale vrouwenversie van de iPhone. Dat deze iPhone 5c niet verkocht in de winkels, was meteen de eerste dag al heel duidelijk te zien aan de afwezigheid van klanten. De telefoontoestellen bleven in de winkels liggen, maar vreemd genoeg werd er toch een enorm verkoopsucces gemeld in de journaals op televisie. Later bleek dat het bij de gemelde successen niet ging over verkopen aan consumenten, maar over leveringen aan magazijnen.

Grote merken of kleine merken

De totale omzet in smartphones neemt nog steeds toe, maar er verandert wat bij de kopers: de laatste paar jaren zie je dat demense niet meer per sé kiezen voor de bekende grote merken, als ze een telefoon kopen. Ze geven gewoon niet zo graag meer veel geld uit voor een telefoon.

Dat lijkt goed nieuws voor innovatie. Het ligt misschien niet voor iedereen voor de hand, maar een grote fabrikant heeft belang bij zo weinig mogelijk verandering. Een grote fabriek veranderen kost natuurlijk veel tijd en veel geld, de grote fabrikant heeft daarbij verantwoordelijkheid voor veel personeel: een nieuw product dat je op grote schaal gaat fabriceren zal wel succesvol moeten zijn, wil hij er aan beginnen.

Wat innovatie betreft heeft Apple mooie prestaties geleverd: in een tijd dat de hele wereld zei dat je een telefoon moest bouwen van crappy onderdelen, omdat de verkoopprijs anders te hoog zou worden, begonnen zij met het tegenovergestelde. En ook dit jaar verscheen weer een technisch verbeterde versie van de iPhone.

Microsoft telefoon

Ook Microsoft verkoopt tegenwoordig mobiele telefoons en de verkoop hiervan groeit enorm. Tegenwoordig krijg je er zelfs een gratis dockingstation bij, om hem als Windows computer te kunnen gebruiken (zoekwoord: Microsoft Continuum). Natuurlijk zijn groeipercentages groot als het spul nog maar weinig verkocht is, maar er zijn ook twee andere belangrijke redenen waarom het Microsoft product veel kans op succes maakt:

  • Ik ken mensen die eerst een Apple telefoon hadden, toe waren aan iets nieuws, maar na alles wat ze in het verleden gezegd hadden niet meer konden overstappen op Android. Zij zijn overgestapt op een Windows telefoon en zijn er heel tevreden over;
  • Bedrijven met een „Microsoft, tenzij… beleid”: altijd als Microsoft een nieuw soort product op de markt brengt, stapt het bedrijf compleet over (want dat zijn ze verplicht).

Het zou dus zomaar kunnen gebeuren dat over een paar jaar Android en Windows even groot zijn en dat Apple weer voor de kleine „designbewuste” minderheid is, maar met deze uitspraak maak ik mezelf waarschijnlijk niet populair.

Een gedachte over “Hoeveel smartphones verkopen ze?

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s