Videobewerking in Android

Smartphone met AndroidBestaat videobewerking in Android? Is zo’n klein apparaat daar wel snel genoeg voor? Werkt het misschien juist handiger dan op de PC? Ik probeerde 5 applicaties en maakte 1 demofilmpje.

Videobewerking in Android
Videobewerking in Android

Welke

Ik ontdekte dat er meer dan genoeg software bestaat om video’s te bewerken onder Android. Met videobewerking bedoel ik: los van elkaar opgenomen videoclips en geluidsfragmenten op de gewenste manier knippen en aan elkaar plakken. Op basis van reviews op internet heb ik de volgende 5 programma’s uit de Playstore geprobeerd:

  • Movie Studio
    Deze werd jaren geleden meegeleverd bij mijn Archos tablet: die had Android versie 3 (een oude versie die speciaal voor tablets gemaakt was). Deze app kon alleen de basisdingen, het leek meer een soort proof-of-concept, dan dat het al een echte commerciële app was. En sindsdien is er (bijna) niets meer aan veranderd.
  • Video Maker Pro
    Dit zou de opvolger van Movie Studio zijn: ziet er bijna hetzelfde uit, heeft nauwelijks meer mogelijkheden (alleen de basisdingen). Toont overdreven veel advertenties.
  • PowerDirector
    Deze app is een stuk uitgebreider, maar zet een watermerk „by PowerDirector” in beeld.
  • KineMaster
    Ook deze app is uitgebreider en zet een watermerk „Made with KINEMASTER” in beeld. Het kost je een behoorlijk prijzig abonnement om dat weg te krijgen.
  • VivaVideo
    Dit is een ander type app: deze is vooral gericht op stukken wegknippen en effecten toevoegen aan een video, maar dat kan hij inderdaad op veel mooie en gevarieerde manieren. Deze app vereist een verticaal scherm.

De onderstaande video heb ik in Android geknipt op de Pipo X8, met Video Maker Pro, en daarna vanaf Android geupload naar YouTube. (Okay, deze video is weinig spectaculair.)

Ervaringen

Een SD video (480p) kan de Pipo-X8 sneller dan real-time renderen. Bij een HD video (1080p) duurt renderen aanzienlijk langer, de snelheid van renderen met de Pipo-X8 is dan vergelijkbaar met een oude laptop.

De apps hadden bij mij als nadeel dat ze alleen de beeld- en geluidsformaten snappen die onder Android zijn opgenomen — sommige apps geven niet eens een foutmelding als ze een bestand niet kunnen inlezen. Misschien doe ik wat verkeerd (moet ik codecs installeren?) of moet ik wachten op een nieuwe versie (van sommige apps verschijnen regelmatig updates), maar video van bijvoorbeeld mijn fototoestel moest ik dus steeds converteren op de PC (waarvoor ik VLC gebruikte).

Voor de dingen die je met een Android app kunt doen, werkt touch net zo gemakkelijk als een muis. Maar de mogelijkheden voor het grotere knip- en plakwerk zijn in de apps nogal beperkt: mijn experimenten bleven beperkt tot het wegknippen van stukken video en het koud achter elkaar plakken van fragmenten. Zelfs een gratis tool als OpenShot onder Linux nodigt meer uit om creatief te editen. Voordeel van editen op een PC is verder dat ik dan mijn camerabestanden niet eerst hoef te converteren.

Conclusie: voor „10 jaar blafhert” doe ik het editen toch maar op een PC.

Vertel jouw mening

