Vooruitblik op de terugblik (2005-2015)

nerd alertHet is weer die tijd van het jaar dat iedereen terugblikt op het afgelopen jaar. Deze keer heb ik niet 1, maar 10 jaar teruggeblikt en dit deed ik over enkele nieuwe internet­aankopen. Dit leverde de onderstaande onderwerpen op, waar ik begin volgend jaar over ga bloggen.

Fanless PC

Ik ben al heel lang op zoek naar een PC die minder lawaai maakt. Daarom ben ik zo’n 10 jaar geleden overgestapt op een Shuttle (XPC), daarna op een Asus EEE Box, vorig jaar een Intel nuc en… sinds deze week heb ik een nieuwe PC die compleet fanless is!

Ik had deze kleine PC gekozen vanwege zijn 2 netwerkaansluitingen (onder andere), om hem te gebruiken als firewall en ook om remote desktops op te draaien (zodat de rest van mijn netwerk veilig blijft). Eenmaal uitgepakt blijkt dat hij sneller en stiller is dan de nuc, dus misschien dat ik deze als gewone PC ga gebruiken.

Ik laat volgend jaar natuurlijk deze nieuwe PC zien en ik ga ook beschrijven hoe ik de remote desktops ingericht heb: ik gebruik de protocollen VNC, RDP en SSH en vooral SSH is voor veel meer te gebruiken dan je waarschijnlijk verwacht.

Een upgrade voor mijn Shuttle

Eigenlijk had ik voor de remote desktops mijn 10 jaar oude Shuttle XPC willen gebruiken. Nou denk je misschien dat een 10 jaar oude computer per definitie veel te traag is. Voor gaming is dat natuurlijk zeker zo, maar voor de rest valt dat tegenwoordig wel mee en het waren destijds redelijk moderne onderdelen die ik kocht. De processor heeft al wel HyperThreading, maar nog net niet een 64-bit instructieset. De computer heeft 1GB geheugen, want 2GB had me destijds een lieve 150 euro extra gekost.

Hij is nog steeds best snel… tot het moment dat je een grafische desktop opent: dan begint het grote wachten. Toch wil ik deze computer graag houden, want dit is mijn laatste PC waar nog een DVD drive in zit. Daarom onderzoek ik welke mogelijkheden er nu (nog) zijn om hem goedkoop weer bruikbaar te maken. Kan ik van de „net niet” machine nog een „net wel” machine maken? Ik kan op dit moment nog niet vertellen of het me uiteindelijk gelukt is om hem een zinvolle upgrade te geven, want dat weet ik zelf ook pas over zo’n 30 tot 60 dagen…

Het is me gelukt om „Wake On LAN” te activeren, om zo het stroomverbruik te beperken. De harddisk bleek een bad sector opgelopen te hebben, dus ik heb meteen kennis kunnen maken met de diverse harddisk-onderhoud-tools van Linux.

IP-camera

Ik probeer ook al heel lang een goede IP beveiligingscamera te kopen. Bij de vorige aankoop viel de beeldkwaliteit me tegen, daarom heb ik besloten om nog één keer een poging te wagen. Ik bestelde 2 camera’s in het land waar ze allemaal gemaakt worden en het verhaal werd spannender dan ik verwacht had: ik zal nog niets verklappen over de afloop, maar vanwege die camera’s hebben virusscanners hier overuren gedraaid. Extra onderwerp voor een blog volgend jaar: hoe beveilig je jezelf tegen je eigen beveiligingscamera?

Ergens op internet vond ik de datasheet van de computerchip in dit cameraatje: ruim 1250 pagina’s die op blokschema-niveau de mogelijkheden opsommen. Hoeveel uur kost het een softwareontwikkelaar, om alle pagina’s te snappen en goed te kunnen toepassen? Is het de afgelopen jaren voor een klein bedrijf feitelijk onmogelijk geworden om de software voor zo’n chip te maken? Moeten we als samenleving hier iets aan proberen te veranderen?

De video’s

Ik had in augustus al aangekondigd dat ik in 2016 een YouTube-variant van mijn blog wil maken. Een microfoon, studiolampen, een dolly en een zak van 5 kilo aardappelen staan al te wachten om filmpjes te gaan maken. Achteraf gezien is het toch niet zo’n goed idee om willekeurige onderwerpen bij elkaar te gooien in „afleveringen”: ik heb ontdekt dat ik dat soort filmpjes zelf niet zo interessant vind. Ik maak dus afleveringen met één onderwerp. Op het werk zal het erg druk zijn in het eerste kwartaal, dus waarschijnlijk begin ik pas in het 2e kwartaal met het maken van de filmpjes.

Tot slot een lied voor iedereen die zijn kerstvakantie gebruikt om terug te denken aan vroeger:

Vertel jouw mening

