R opnieuw installeren

nerd alertSoms gebruik ik de programmeertaal „R” om gegevens te vertalen naar een tekening. Toen ik een nieuwe computer kocht, lukte het me niet meer om daar dezelfde R packages op te installeren. Uiteindelijk bleek dat de oorzaak voor de hand lag en de oplossing was simpel; je moet het alleen even weten.

Probleem

R zelf was prima te installeren in Ubuntu, maar voor mijn programma heb ik een paar aanvullende packages nodig en het installeren daarvan liep elke keer vast. Mijn eerste oplossing was om voor het draaien van dit R programma de oude computer te blijven gebruiken, maar na een jaar ben ik toch maar op zoek gegaan naar de échte oplossing.

Oorzaak

De oorzaak bleek te zijn dat de R software en de bijbehorende packages uit verschillende repositories komen. De originele R software installeer je vanuit de repository van Ubuntu. Je krijgt dan de nieuwste versie die in de Ubuntu repository zit, dat is niet de allernieuwste versie. De packages komen uit de Cran repository en dat is altijd de allernieuwste versie.

Het probleem is dat de versie van de package in de Cran repository te nieuw was voor mijn geïnstalleerde R versie, maar in plaats van dat als foutmelding te vertellen, gaat R toch proberen te installeren en stopt hij na een tijd met een onduidelijke melding.

Oplossing

Er zijn twee oplossingen: of je probeert van de packages een oude versie te vinden, die nog past bij je geïnstalleerde R uit de Ubuntu repository, of je installeert de allernieuwste versie van R uit een andere repository. Dat eerste doe je door te zoeken op internet, dat tweede door het toevoegen van een extra repository aan Ubuntu.

Ik heb voor de tweede oplossing gekozen en hierna kon ik de packages zonder foutmeldingen installeren en draaide mijn R programma weer. Oef!

Vertel jouw mening

