Mini IP-camera +4G (LTE) +VPN (FRITZ!Box)

nerd alertIn deze video gebruik ik een 4G dongle en een FRITZ!Box om de mini IP-camera draadloos te maken. De stappen zijn: IPv4 netwerk instellen, toegang tot internet blokkeren, 4G dongle activeren en VPN activeren.

Om geen risico’s te nemen met de beveiliging, wil ik de IP-camera niet rechtstreeks op internet aansluiten: ik wil niet het risico lopen dat de camera gehackt wordt en ik wil geen duur mobiel netwerkverkeer riskeren als ik hem op het 4G netwerk gebruik. VPN leek me een goede beveiliging en ik gebruik daarvoor een reserve-FRITZ!Box.

Tip: als de video te snel gaat, dan kan je hem natuurlijk even pauzeren.

1. IPv4 netwerk instellen

Normaal is het adres van een FRITZ!Box 192.168.178.1, maar bij de extra FRITZ!Box die ik voor de IP-camera wil gaan gebruiken, verander ik dat in 192.168.1.1. Omdat ik de netwerk mask laat staan op 255.255.255.0, weet de extra FRITZ!Box dat hij verantwoordelijk is voor alle apparaten waarvan het netwerkadres begint met 192.168.1.*.

Op de IP-camera is een vast netwerkadres ingesteld, maar het kan zijn dat ik in de toekomst apparaten ga aansluiten die wel gewoon via DHCP een nieuw netwerkadres vragen aan de FRITZ!Box. Ik stel in dat DHCP alleen nummers tussen 100 en 200 zal uitgeven, zodat ik de adressen onder de 100 kan gebruiken om handmatig aan een IP-camera toe te kennen.

2. Toegang tot internet blokkeren

Waarom is het zo belangrijk om wel het uitgaande internetverkeer te blokkeren, maar niet het inkomende? De reden is omdat de FRITZ!Box alles wat niet rechtstreeks is aangesloten (of via een FRITZ repeater) blijkt te zien als „internet”, dus óok de VPN verbinding. Als je Time Limit gebruikt om internet te blokkeren voor de camera, dan kan je de camera niet eens via VPN pingen. Daarom blokkeer ik internet via Blocked Network Applications: op die manier kan je de camera nog wel via VPN configureren en bekijken.

3. 4G dongle activeren

In deze video gebruik ik een dongle die een router is, met een eigen IP-adres. Deze dongle had ik vooraf aan de video al ingesteld, zodat ik zeker wist dat hij zou werken.

Oudere dongles zijn vaak een modem, deze moet je configureren in de FRITZ!Box zelf. Behalve via een dongle, kan de FRITZ!Box ook verbinding maken met een ander netwerk via WiFi, via een netwerkkabel of via DSL natuurlijk.

4. VPN activeren

Voor het configureren van VPN heb ik de tutorial van de AVM website gevolgd, hieronder vind je een link. Op de twee FRITZ!Boxen doe je dezelfde instellingen.

2 gedachtes over “Mini IP-camera +4G (LTE) +VPN (FRITZ!Box)

  1. Waarom is het belangrijk om je IP-camera goed te beveiligen, voordat je hem op internet aansluit? Nou, bijvoorbeeld om geen slachtoffer van IP camera trolling te worden:

Vertel jouw mening

