Hoe snel is een USB stick van een tientje?

Evolutie van de PCIn het algemeen is een USB stick langzamer dan een harddisk. Toch staat op de verpakking van een USB stick vaak dat de snelheid nu hoger is dan bij de vorige generatie. Maakt het echt uit of je een „snelle” stick koopt?

Er was maar 1 manier om daar achter te komen: ik heb de snelheid van mijn USB sticks gemeten op een computer met USB 3.0 poorten.

In de onderstaande grafiek zie je bovenaan de eerste USB stick die ik ongeveer 15 jaar geleden kocht (we gebruikten toen nog Guldens) en onderaan de USB stick die ik een paar weken geleden kocht voor nog net geen 10 euro. Daar tussenin de USB sticks die ik, je raadt het waarschijnlijk al, daar tussenin kreeg of kocht.

De snelheid is aangegeven in MegaByte per seconde; meer is beter.

USB stick snelheid
My first, my last, my USB stick

Vertel jouw mening

