Ik ben over op dual screen

nerd alertIk heb al jaren 2 beeldschermen op mijn bureau, maar daar waren altijd 2 computers aan gekoppeld. Sinds kort heb ik de 2 schermen aangesloten op dezelfde PC.

Wat waren de problemen en wat is de volgende stap?

Voor- en nadelen

Het voordeel is duidelijk: er ligt nu ook nog maar 1 muis en 1 toetsenbord op mijn bureau, dus dat levert een hoop ruimte op (ook al gebruikte ik TKL toetsenborden) en de muis kan nu gemakkelijk naar het andere scherm over springen (er bestaan natuurlijk wel tools om met je muis die aangesloten is op computer A naar het scherm van computer B te springen, maar die heb ik nooit gebruikt).

Ik heb weinig nadelen gezien van 2 schermen aan 1 computer, maar ze zijn er wel: de video-editor kdenlive, die ik gebruik voor het opnemen en editen van mijn YouTube filmpjes, wil alleen het beeld van het linker scherm opnemen en de breedte van mijn tekentablet gaat nu over 2 schermen, dus ronde cirkels tekenen wordt moeilijker.

HDMI, DVI en VGA

Ik had natuurlijk een Intel NUC, met mini-HDMI en mini-DisplayPort aansluitingen, die in totaal zelfs 3 beeldschermen tegelijk ondersteunt. Maar sinds nieuwjaar heb ik een nieuwe mini-PC, die helemaal fanless is en 2 normale HDMI aansluitingen heeft.

Mijn nieuwste monitor heb ik niet via HDMI, maar via DVI aangesloten, want de beeldkwaliteit blijkt dan duidelijk beter te zijn bij de monitoren die ik heb. Mijn oude monitor heeft nog niet eens HDMI, alleen DVI en VGA. Omdat de 2 HDMI aansluitingen op de mini-PC dicht bij elkaar zitten, paste mijn HDMI-naar-DVI adaptertje er niet tussen, dus heb ik eerst de HDMI-naar-VGA adapter gebruikt om de oude monitor aan te sluiten. Bij moderne monitoren krijg je via de VGA aansluiting ook gewoon scherp beeld, maar bij deze oudere monitor was het HD beeld net te wollig naar mijn zin. Gelukkig vond ik een HDMI aansluitkabeltje van een oude Android stick terug en dat heeft de goede lengte om de DVI adapter te kunnen gebruiken.

Mailclient met gksu

Ik ben iemand die, waarschijnlijk als een van de laatsten, meestal niet webmail gebruikt, maar lokaal geïnstalleerde e-mailclient software. Dat betekent dat de wachtwoorden van al je e-mailaccounts ergens in een bestand op je computer staan en eigenlijk vind ik het niet zo’n prettig idee dat alle programma’s die op mijn computer draaien, dat bestand zomaar zouden kunnen uitlezen. Kon ik de mailsoftware misschien beter op een aparte server houden? Of zelfs een eigen webmail installeren? Uiteindelijk heb ik als oplossing gekozen dat ik de e-mailsoftware draai op dezelfde computer, maar onder een andere user, met gksu. Bijkomend voordeel is dat als ik—min of meer per ongeluk—een link in een mailtje aanklik, deze link opent in een browser voor die andere user. Onder die andere user ben ik op geen enkele website ingelogd, dus ook dat geeft wat extra veiligheid.

Een van de laatste dingen die ik nog moest oplossen, om de overstap naar de nieuwe computer te kunnen maken, waren de „Composed Characters” van het toetsenbord: de manier om speciale tekens te kunnen typen. Ik was vergeten hoe je dit precies moest activeren, dus dat moest ik opnieuw uitzoeken en ik heb het nu iets beter gedocumenteerd.

Drie schermen

Nu ik 2 schermen heb, wil ik natuurlijk meer: 3 schermen. Bij DisplayPort zou je monitoren moeten kunnen doorlussen, maar ik heb in de praktijk nog geen monitor gezien waar je een andere monitor op zou kunnen aansluiten. Ik heb intussen wel een kastje gevonden, waar 1 DisplayPort kabel in gaat en 3 DisplayPort aansluitingen uit komen.

Ik ook een kastje gevonden, met 1 HDMI in en 2 HDMI uit, dat zich naar de computer presenteert als een virtueel scherm van 3840×1080 pixels en dit beeld over 2 normale HD monitoren verdeelt: Matrox DualHead2Go Digital is de naam. Nadeel is dat dit kastje bijna even duur is als de mini-PC zelf.

Een andere mogelijke oplossing is natuurlijk een externe USB 3.0 videokaart. Die zijn de laatste maanden flink goedkoper geworden, maar let op: bij de allergoedkoopste (10 euro) staat dat ze niet werken met Windows 10, alleen met een paar oudere versies van Windows. Je wilt dus een DisplayLink adapter die werkt met een DL-3xxx, DL-41xx of DL-5xxx chip.

Tot slot

Het werken met 2 schermen bevalt me uitstekend. Sterker nog: als je het mij vraagt, is werken met 2 grote schermen een van de weinige geldige redenen om anno 2016 nog een „desktop” computer te gebruiken.

Vertel jouw mening

