Teleac cursus “Microprocessors 2”

Het was rond het jaar 1980 dat er door Teleac een cursus „Microprocessors 2” (of „Microcomputers 2”) uitgezonden werd.

Ik probeer originele afbeeldingen te vinden op internet, bijvoorbeeld van de voorkant cursusmap, maar ik vind alleen verhalen van mensen die een en ander uit het hoofd opschrijven.

In feite was het een algemene cursus microprocessoren en machinetaal, waarin naar microcomputers gekeken werd. Er werd bijvoorbeeld uitgelegd wat een „accumulator” en een „alu” zijn.

Videopac 9 folder
Philips Videopac 9 folder (jaartal onbekend)

De cursisten moesten hun huiswerk inleveren op schrapkaarten — een soort ponskaarten die je met een zacht potlood kunt invullen — en de vragen waarmee de meeste mensen problemen hadden (de Teleac computer berekende dit) werden aan het eind van de volgende aflevering besproken.

In een van de laatste afleveringen van deze cursus werd de Philips G7000 spelcomputer gepresenteerd met de „Videopac 9” waarop de presentator in de uitzending een zelfgeschreven programma demonstreerde (twee mannetjes schoppen een bal naar elkaar toe).

Was het deze cursus, of was het een cursus „cad/cam”, of „Programmeren in Pascal”, die gepresenteerd werd door Hans Vandenburg (de zanger van Gruppo Sportivo) in een dubbelrol met bluescreen alter-ego „Constant Variabel”?

Is er iemand die meer (zeker) weet? Je mag graag hieronder toevoegen wat je over dit onderwerp kwijt wilt.

23 gedachtes over “Teleac cursus “Microprocessors 2”

  1. Achteraf gezien heeft Teleac rond 1980 behoorlijk wat cursussen op gebied van microcomputers gegeven!

    Eentje alvast gevonden:

    http://rhijc34.hsij.nl:1080/DB=1.4/SET=1916/TTL=11/NXT?FRST=1

    geeft 22 hits op videobanden van Teleac in 1978, mogelijk 22 afleveringen van de cursus “micro-processors”:

    1. Micro-processors. Wonderchips, inleiding tot de microprocessors
    2. Micro-processors. Microprocessor, voor wie?
    3. Micro-processors. De grote micro invasie
    4. Micro-processors. Automaten
    5. Micro-processors. Van automaat tot computer
    6. Micro-processors. Computeropbouw
    7. Micro-processors. Computeropbouw vervolg
    8. Micro-processors. Talstelsels en codes
    9. Micro-processors. Architectuur van microcomputers
    10. Micro-processors. Binair rekenen
    11. Micro-processors. De 8080 micro-procesors
    12. Micro-processors. Dataflow
    13. Micro-processors. Instructieset
    14. Micro-processors. Programma’s
    15. Micro-processors. I/O interfacing
    16. Micro-processors. Een C.V. programma
    17. Micro-processors. Complexe I/O
    18. Micro-processors. Programmeren
    19. Micro-processors. Programmeren (les 17)
    20. Micro-processors. Toepassingen in industrie, huishouding en hobby
    21. Micro-processors. Economische aspecten van microcomputers
    22. Micro-processors. Overzicht slotdag in Rotterdam/ informatie over micro-pro

  2. In 1978 begon de omroep Teleac (tele-academie) met een cursus met de naam ‘Microprocessors’, onder leiding van Chriet Titulaer. Meer dan 10.000 personen schreven zich in en een jaar later werd de cursus opgevolgd door een cursus ‘Microprocessors 2’.Bij deze laatste cursus hoorde, naast een omvangrijk lesboek, zoals bij de eerste cursus, ook een computer die via Teleac kon worden aangeschaft.
    Bron: http://studie.varda.nl/new/2004-2005/wm0991in/College4_2004_Geschiedenis_PC_tekst.doc

    Ik kan me niet herinneren dat Chriet Titulaer iets met deze cursus te maken zou hebben gehad, of dat Teleac in de in de cursus gebruikte computer gehandeld heeft. Wel kon je destijds via BBC een Acorn computer aanschaffen.

    • Jawel, Teleac had een speciale deal voor de cursusdeelnemers om een Apple II computer aan te schaffen. Dat heb ik destijds gedaan en bleek voor mij een gouden greep. Deze computer heeft namelijk een relatief eenvoudige hardware busstructuur waarvoor ik als elektronicus zelf eenvoudig interfaces kon ontwikkelen. Met de Teleac cursus als basis leerde ik mezelf programmeren in 6502 assembly en daarna ook Pascal. De Apple II had al vroeg een volwassen Pascal software ontwikkelomgeving (UCSD) met een soort API’s die je kon aanroepen in assembly voor real time operaties.

  3. Referenties gevonden in de Koninklijke Bibliotheek:

    Cursusboek 1:
    Titel: Microprocessors / samenst. M.P.J. Stevens en J. Wilmink
    Medewerker: M.P.J. Stevens 1944-; Jan Wilmink
    Jaar: 1980-…
    Uitgever: Deventer [etc.] : Kluwer Technische Boeken
    Utrecht : Stichting Teleac
    Omvang: .. dl. : ill. ; 27 cm
    Aanvraagnummer: BPN D0325505 DEPOTEXEMPLAAR
    Aanvraaginfo: ter inzage Aanvragen op afzonderlijke delen

    Cursusboek 2:
    Titel: Microprocessors / samenst. M.P.J. Stevens en J. Wilmink
    Deel: 2 / [tek. Ardi de Haas]
    Medewerker: M.P.J. Stevens 1944-; Jan Wilmink
    Jaar: 1980
    Editie: 1e dr
    Uitgever: Deventer [etc.] : Kluwer Technische Boeken
    Utrecht : Stichting Teleac
    Omvang: 380 p. : ill. ; 27 cm
    ISBN: 90-201-1369-0 geb.
    Trefwoord Depot: microcomputers
    Trefwoord GOO: Microprocessors
    Basisclassificatie: 53.55 micro-elektronica
    Aanvraagnummer: GA 19/2-1 DEPOTEXEMPLAAR
    Aanvraaginfo: ter inzage beschikbaar

  4. Het was in 1983/1984 toen Teleac met een cursus pascal op televisie kwam. Dat was op zaterdagmorgen. Ik heb er zeer warme herinneringen aan. Ik had toen een commodore 64 met een pascal compiler. De cursus werd gegeven met behulp van een Apple II. Wat een computer! Wie het presenteerde, weet ik niet. Gewoon een docent. Ook ik zoek er naar.
    Ik programmeer nog steeds met Pascal (turbo), en Fortran, Cobol, Logo (lekker) en natuurlijk: GWBasic!!!
    Ik sta er trouwens versteld van hoeveel mensen hier nog mee bezig zijn. Ik dacht dat ik een wereldvreemde nerd was, en dat mensen mij uit zouden lachen als ik dit vertel

    • De cursus ‘Programmeren met Pascal’ heb ik in 1983/’84 als veertienjarige tamelijk serieus gevolgd. Met de videorecorder nam ik elke uitzending op en speelde die af totdat ik de stof beheerste. Ook de radio-uitzendingen die bij de cursus hoorden, volgde ik trouw. De tv-cursus werd gepresenteerd door dr. Luc Groenewegen.
      Ongeveer dezelfde tijd kochten mijn ouders voor mij een Apple IIe, alles bij elkaar voor 7000 gulden (incl. tweede diskdrive omdat het apparaat nog geen harde schijf had). In 1999 heb ik het geheel voor 50 gulden aan mijn toenmalige buurman verkocht. Benieuwd wat die er nog mee kon. Antiquarisch was het gewoon! Aanvankelijk 64 kilobyte RAM werkgeheugen en op de monitor 40 tekens per regel, alleen hoofdletters. Met de 80 columns text card kwam ook de geheugenuitbreiding naar niet minder dan 128 kilobyte! Jaren heb ik hele vakanties zitten programmeren in Pascal. Het programma AppleWorks heb ik er pas veel later bijgekocht (waardoor tekstverwerking o.a. mogelijk werd).
      De cursus Microprocessors heb ik als elfjarige ook met enige verbazing op tv aanschouwd maar eigenlijk begreep ik er toen niet veel van. De presentatoren zaten aan een tafel die een heel grote chip (microprocessor) voor moest stellen, kennelijk een 8-bitsprocessor. Ze hadden het de hele tijd o.a. over ‘de databus’, waarbij ik me echt niets kon voorstellen. Maar ik vond het een intrigerend gebeuren.

  5. Deze cursus werd gepresenteerd door Dick Overkleeft, mijn vader was de grafisch ontwerper (ardi de Haas)
    Als u nog meer wilt weten dan kan ik u doorverwijzen naar mijn vader. Die heeft volgens mij nog wel wat materiaal en cursusboeken van toen.

  6. Mijn zoon kondigde mij reeds aan…! Dat vind ik prachtig. De eerste cursus op dit terrein was
    Hoe word ik de computer de baas… De oudste deelnemer was een bijzonderheid…mevr. Fentener van Vlissingen, ik meer toen 82 jaar!!!Veel van deze cursussen heb ik ‘grafisch begeleid.
    Ik kan u meer daarover melden als dat gewenst wordt.
    Ik heb 17 jaar als free-lancer voor Teleac gewerkt, dus ook voor diverse andere cursussen.
    Voor de teleac uitgeverij heb ik ook veel vormgegeven, cursusbegeleidingen, raambiljetten,
    brochures, en nog veel meer…
    Hoop van u te vernemen… met groetjes van Ardi G. de Haas

  7. Ik gaf eerder een reactie met onderstaande text:

    Mijn zoon kondigde mij reeds aan…! Dat vind ik prachtig.
    De eerste cursus op dit terrein was
    Hoe word ik de computer de baas… De oudste deelnemer was een bijzonderheid…mevr. Fentener van Vlissingen, ik meer toen 82 jaar!!!Veel van deze cursussen heb ik ‘grafisch begeleid.
    Ik kan u meer daarover melden als dat gewenst wordt.
    Ik heb 17 jaar als free-lancer voor Teleac gewerkt, dus ook voor diverse andere cursussen.
    Voor de teleac uitgeverij heb ik ook veel vormgegeven, cursusbegeleidingen, raambiljetten,
    brochures, en nog veel meer…

    Heb dus nog wel eea in archief. Verneem wel van u
    Ardi G. de Haas, grafisch ontwerper.

  8. Heb destijds de cursus micropocessors 1 en 2 gevolgd. Toevallig nog deze week de originele map met cursus1 op zolder gevonden.

    Wat zijn de tijden veranderd!

  9. Het wordt wellicht langdradig: ook ik heb indertijd de cursussen Microprocessors 1 en 2 gevolgd en later de cursus: Programmeren met Pascal via Teleac gevolgd. Aanvankelijk omstreeks 1977 een ITT-2020 gekocht, dat was een kloon van een Apple ][ met PAL-vídeo systeem. De Apple ][ had NTSC (Never The Same Colour :-)). Een jaar later toch een Apple ][ gekocht omdat nogal wat programma´s die voor de Apple ][ geschreven waren, m.n. wat vídeo betreft, niet goed liepen of vastliepen op de ITT-2020. Veel geleerd van de Teleac cursussen. In die tijd zelf een interfacekaart gebouwd om de Apple ][ te gebruiken in samenwerking met mijn radio-amateur zend-ontvangapparatuur. Ik heb toentertijd flink gestoeid met een in machinetaal geschreven emulator voor telex-over-radio op de Apple ][. Van een ander een programma gekregen om het Duitse Hellschreiber systeem na te bootsen, via amateurradio. De handleidingen van Apple waren erg goed. Het was niet goedkoop, maar zeer gedetailleerd. Via hobbyscoop op de radio programma´s op cassetteband opgenomen en die dan ingeladen op de Apple ][. Als je de stand van het volume niet goed had gezet kon je na 20 minuten laden opnieuw beginnen, want dan was er meestal een checksum fout. Ik ben tot op de dag van vandaag blij dat ik geleerd heb wat er onder de “motorkap” van de PC zat. Nu, met 67 jaar, wat problemen om de ontwikkelingen bij te houden. Dank aan de anderen voor hun bijdragen.

  10. Met genoegen lees ik de ervaringen van anderen die net als ik ook vroeger al begonnen met computers en programmeren. Ikzelf begon als kind in 1983 met computers. Tandy TRS-80 MC-10. Een obscuur computertje speciaal gemaakt voor de kinderhand zullen we maar zeggen. 43 jaar ben ik nu. Beetje melanchonie terugdenkend aan het verleden heb ik via het internet een aantal oude beestjes van vroeger gekocht. Evengoed, zelf heb ik dus nooit aan deze cursus meegedaan. Ik heb wel meegedaan aan de MicroMaster Holland wedstrijd, hetgeen ook op deze website besproken word. Gegroet heren en dames (?) door Richard Vermeulen. PS: Ik noem ook nadrukelijk dames met ? (vraagteken) omdat in de begintijd (en tegenwoordig eigenlijk nog steeds, alleen wat in mindere mate) er weinig vrouwen interesse hadden in computers.

  11. De in de uitzending gebruikte computer is de Belgische DAI met een 8080A microprocessor op 2 MHz.
    Er zijn intussen een paar fragmenten opgedoken op YouTube:

  12. Ook ik heb meegedaan aan de cursus Microprocessors 1 en 2 van Teleac en een Exidy Sorcerer computer gekocht. Echter er was zoveel belangstelling dat ik hem via de importeur en latere fabrikant vd Sorcerer heb moeten aanschaffen omdat hij al was uitverkocht. Je vraagt ook om bewijs vd cursussen. Wel ik vind zojuist een advertentie met foto’s vd cursus. Ik heb ze in ODF formaat opgeslagen en ik wil ze je wel toesturen maar ik weet even niet hoe. Daarom maar de link voor zolang hij werkt.

    https://www.marktplaats.nl/a/boeken/informatica-en-computer/m1607193648-teleac-cursus-microprocessors-1.html

    De inhoud vd omschrijving vd advertentie:
    ——————————————————
    Beschrijving
    Teleac cursus Micro Processors 1 – 1978, uitzendingen waren op TV
    Map met cursusboek
    Multiple choice vraagstukken
    Uitwerking goede antwoorden multiple choice-vragen
    Ponskaarten voor antwoorden op de vragen betreffende de lessen
    Bijlage: de 8080 in detail
    Bijlage: applicaties
    Verklaring van deelneming
    Brochure parallelcursus 8080 ==> 6800 (Radio Bulletin)
    Allerhande correspondentie ivm cursus en Teleac

    Microprocessors 2:
    ————————
    Ook aan deze cursus heb ik meegedaan die begon in 1979 maar de oorspronkelijke computer DAI kon door, zo ging het verhaal, niet geleverd worden door gebrek aan onderdelen. Blijkbaar was de computer wereld aan het exploderen door de microcomputers. :-})> Toen de cursus op TV bijna was afgelopen kon de Exidy Sorcerer pas geleverd worden en moest de cursus opnieuw uitgezonden worden. Dat was in mijn geval begin mei 1980.

    m vr gr

    Henk

  13. Ik heb hier een volledige kopie liggen uit het boek “microprocessors 2)
    samenstelling ir. M.P.J. Stevens en ir J. Wilmink uitgegeven door Kluwer Technische boeken in samenwerking met stichting Teleac – Utrecht.
    Het betreft een kopie op A4 formaat van het originele boek.

    Zelf vind ik het weinig interessant aangezien gedateerd. Alleen de principes verderop in het boek rond de 8080 processor zijn nog interessant om de principes van processoren te kennen. Het boek bestaat hoofdzakelijk uit basic-programma’s, alweer ik geen emulatoren voor vind.

    Mocht hier interesse voor zijn, laat iets weten.

    • Ik hoop dat de kopie vh cursus boek is in gescand want ik zou hem graag willen hebben voor een archief/documentatie centrum over de Exidy computer.

      M vr gr

      Henk warnitz

    • Zoek op Archive.org op “Microprocessors 2 Met 8080 A Processor Via Basic “

  14. Heb url gepost, maar krijg melding dubbele reactie hoewel ik url niet terugvind. Jammer er loopt iets fout dus.

    • Ik had het juiste cursus boek gevonden en deels gelezen. Daarna geprobeerd dit te downloaden, maar mijn computer crashte en daarna kon ik het boek niet meer vinden. Wat een hopeloze website is dat archive.org.

      Maar in ieder geval bedankt voor de moeite. Ik zal het later nog eens proberen.

      Henk

Vertel jouw mening

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.