Gratis SIP-to-SIP bellen met de FRITZ!Box

SIP

VoIP kan je gebruiken om via een sip provider te bellen naar een bestaande telefoonaansluiting, daarmee vertel ik niets nieuws.

Maar wat veel mensen nog niet weten, is dat je met VoIP ook rechtstreeks van het ene sip apparaat naar een ander sip apparaat kunt bellen — zonder tussenkomst van een telefooncentrale of telecombedrijf, dus helemaal zonder een rekening!

Om dit met een FRITZ!Box te kunnen doen, moet 2 instellingen aanpassen:

  1. Je moet de sip uri’s toevoegen aan het telefoonboek;
  2. Bij sip providers mag je geen proxy ingesteld hebben.

IP-to-IP

Er zijn wat verschillen namen voor deze manier van bellen, ik noem het meestal „sip-to-sip” omdat je met het ene sip apparaat naar het andere sip apparaat belt. Er zijn ook mensen die het „IP-to-IP call”, „PC-to-PC call”, „direct IP call”, „uri call” of „sip uri call” noemen en er zijn vast nog wel meer namen, maar dit komt allemaal op hetzelfde neer:

je belt niet meer naar een telefoonnummer, maar naar een uri.

Je kunt gemakkelijk het verschil zien tussen een telefoonnummer en een sip-uri: in de sip-uri zit een apenstaartje en men zet er gewoonlijk „sip:” voor.

Een paar voorbeelden van sip-uri’s, die ik zelf heb uitgeprobeerd:

  • sip:music@iptel.org
  • sip:6001@sip.latel.net
  • sip:6012@sip.latel.net
  • sip:904@mouselike.org

Gewone telefoon

Nu denk je waarschijnlijk: maar hoe draai ik die letters en dat apenstaartje met mijn telefoontoestel dan? Dat kan niet en dat is dus de reden dat je de sip uri’s moet bewaren in het telefoonboek van de FRITZ!Box: op die manier krijgen de sip uri’s een code die met **7 of **8 begint, die je wel kunt draaien op je telefoon.

Het toevoegen doe je via de webinterface op de volgende pagina (klik voor groter):

sip uri call telefoonboek
Stap 1: „Telefonbuch” (klik voor groter)

Als ik fadomuziek wil horen, dan hoef ik nu alleen maar **708 te bellen.

Proxy

In de inleiding schreef ik al even dat je bij je sip providers geen proxy ingesteld mag hebben. Heb je wel een proxy ingevuld, dan stuurt de FRITZ!Box namelijk altijd al het telefoonverkeer naar die proxyserver, zelfs als je op een andere manier een beter adres aangeeft (als je „ENUM” wilt gebruiken op een FRITZ!Box dan heb je hier ook last van). Het lijkt mij een bug, maar gelukkig is er omheen te werken.

VoIPbuster.nl werkt bijvoorbeeld prima zonder proxyadres, want dit zijn mijn instellingen:

SIP URI call proxy
Stap 2: „Internettelefonie” (klik voor groter)

Jouw eigen sip uri

Ook wel interessant om te weten is nog hoe andere mensen, bijvoorbeeld vrienden uit Amerika, jou via sip-to-sip gratis kunnen bereiken.

Als eerste moeten zij natuurlijk uitzoeken hoe ze met hun apparaat naar een sip uri kunnen bellen. En jij moet doorgeven wat jouw sip uri is. Dat laatste is gemakkelijk, want die bepaal je alsvolgt:

  • Bij elk van de VoIP providers die je op de FRITZ!Box ingesteld hebt, heb je een „Benutzername” (gebruikersnaam) ingevuld; je mag een van de actieve gebruikersnamen kiezen voor het gedeelte vóór het apenstaartje;
  • Heb je geen enkele VoIP provider, regel dan ergens een gratis account: fake gegevens instellen werkt ook, maar geeft wel een log vol foutmeldingen;
  • Voor het gedeelte ná het apenstaartje mag je je ip-adres gebruiken (wat je ip-adres is kan je opzoeken op de eerste pagina van de FRITZ!Box).

Tot slot

Het zou kunnen zijn dat als je standaard uitbelt via de vaste lijn, dat het niet meteen werkt, omdat de FRITZ!Box niet snapt dat sip-to-sip alleen via het internet werkt. Ik kan dit niet checken, want ik heb geen vaste lijn meer en heb ook alle vaste lijn instellingen uit de FRITZ!Box verwijderd. Maar mocht het bovenstaande nou niet niet werken, gebruik dan de prefix van een van je VoIP providers, dus draai bijvoorbeeld:

*12#**799

om te bellen met telefoonboek entry 99.

Vertel jouw mening

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.