Weans, Den Haag

shopping

Wie herinnert zich nog de computerwinkel Weans aan de Fahrenheitstraat/Kettingstraat in Den Haag?

Ik vermoed dat deze winkel zo’n 10 jaar geleden gestopt is, dus de meeste wonden zullen intussen wel zijn geheeld.

In die tijd was dit – dankzij de ov‑jaarkaart voor studenten – in het marktsegment „studenten en scholieren” een geduchte concurrent van computerwinkels door heel Nederland. De oorzaak hiervan moet liggen in het toegevoegde entertainment, want ik snap niet wat anders de reden geweest zou moeten zijn.

Ik kan op internet erg weinig terugvinden over deze winkel, via Google is dit zo ongeveer het enige wat ik kon vinden:

zowel de pc-kasten als de klanten tot aan het plafond opgestapeld, en ook nog buiten voor de deur? Dat zaakje heette Weans, als ik me goed herinner.

Bron: [CM] De mislukkelingen – deel 5 – Casemodding – GoT

Dat was erg kenmerkend aan Weans: overdag moesten pallets vol dozen buiten geparkeerd worden, omdat er anders geen klanten meer in de winkel zouden passen. Ik weet niet of dit in werkelijkheid een reclamestunt was, of dat de inhoud van de dozen echt verkocht werd.

Het schijnt dat de naam „Weans” staat voor: WE Are Not Stupid.

Een van de leukere grapjes was bijvoorbeeld „de streep” op posters en in advertenties. Er werd een computersysteem gespecificeerd en een deel van de specificaties stond „onder de streep” (net als de prijs). Als je in Den Haag stond om te gaan kopen, vertelden ze je dat alles wat onder de streep genoemd werd niet bij de prijs inbegrepen was.

In die tijd was het programma Stacker net nieuw, dat de lege ruimte op je harddisk anderhalf keer zo groot maakte. In de specificaties van de Weans systemen was de grootte weergegeven bij gebruik wanneer je Stacker zou gebruiken, dus als je voor 20MB betaalde dan stond er 30MB in de specificaties.

Advertenties van Weans in De Telegraaf van 1993-07-30
Advertenties van Weans in De Telegraaf van 1993-07-30

Kapotte onderdelen die door klanten teruggebracht werden, konden zonder probleem omgeruild worden – maar sommige mensen beweerden dat ze een artikel meekregen dat vlak daarvoor ook al door een andere student/scholier omgeruild was. Verder beweerden sommige mensen dat de microprocessor die ze gekocht hadden door de fabrikant voor een lagere snelheid bedoeld was dan waar zij hem voor gekocht hadden.

Wat ik toen nog het meest frappant vond, was dat je deze ervaringen in die tijd volop op Usenet (zie DejaNews) kon lezen, maar dat je in tijdschriften helemaal niets negatiefs over las.

Ondanks alles waren mensen reuze blij als ze door te kopen bij Weans een paar guldens, soms zelfs maar een paar dubbeltjes konden besparen. Ook als dit betekende dit dat ze 2 keer naar Den Haag moesten reizen.

Het alternatief, in die tijd erg populair bij Brabanders en vooral Limburgers, was reizen naar Duitsland. Door het lagere btw-tarief waren computersystemen daar in die tijd meestal merkbaar goedkoper dan in Nederland. En de nlgdem wisselkoers deed het extra interessant lijken.

Vragen:
Bestaan er vandaag de dag nog steeds dit soort computerwinkels?
Zo nee, in welke business werkt dit soort mensen nu?
Zijn er misschien klanten van Weans die dit lezen?
Waren Weans en „Sunshine Computers” dezelfde zaak?
Wie herinnert zich verder nog wat uit die tijd?

Tot zover deel 1 uit de 3-delige serie van vreemde computerwinkels.
De andere delen uit deze serie zijn:

Zie ook:

26 gedachtes over “Weans, Den Haag

  1. Jaaa natuurlijk ken ik deze zaak,. heb er 3 jaar gewerkt en ken de handel en wandel van de eigenaren van binnen en buiten.

    Het streep verhaal ken ik niet, al ken ik me er wel wat bij voorstellen, meerdere advertenties op 1 gele poster kwamen vaak voor, maar de advertenties in de krant, die waren pas echt misleidend. Weans & sunshine zijn een en de zelfde, op een gegeven moment (bijna tegen het einde) kwam er nog een filiaal & kantoor bij in de Pasadena in den haag. Dit was de “groothandel” hier kochten bedrijven zoals DES en King computers (wie kent die nog) hun spullen.

    De spullen die buiten stonden op gestapeld (hoofd zakelijk lege kasten en monitoren) werden gewoon verkocht, en soms werden idd de spullen die de een terug kwam brengen later in het systeem gebouwd, 7 van de 10 keer ging het dan wel goed, nl de meeste spullen die terug kwamen waren gewoon fuckups van de mensen die voor het eerst in hun leven zelf een pc gingen bouwen om zo wat centen uit te sparen. (koste geloof ik iets van 50 gulden toen)

    De processoren werden idd “veranderd” de Intel 486 DX2 50 processoren werden getest, daarna werd met een chirugenmesje de 50 er af gekrast en kon de processor verder leven als een Intel 486 dx2 66. ( in combinatie met een goede cooler)We waren dus eigenlijk de eerste overklokkers 😉

    de omzet in het pandje in de kettingstraat was fantastisch voor die tijd. een gemiddelde omzet van een 150.000 gulden op een zaterdag is natuurlijk super. zelfs tegenwoordig red een kleine computerzaak dat niet.

    Wat de oude eigenaren op dit moment doen heb ik geen idee van. Ik heb geen contact meer met ze sinds ze failliet verklaard zijn door de fiscus. (de fiod & officier van justitie hebben een inval gedaan nadat er een flinke belasting schuld openstond, er werd gewoon geen belasting betaald nl. )Zlef ben ik een tijd in de computers blijven “hangen” op het service vlak dan wel. tegenwoordig zit ik in de telefonie. Een aantal collega’s zijn zelf een computer winkel begonnen en hierna ben ik ze uit het oog verloren.

    Of er tegen woordig nog dit soort computer zaken bestaan? Ik denk het wel, de mens is makkelijk, op te lichten wil ik eigenlijk niet zeggen, maar beinvloedbaar voor “koopjes”
    Kijk eens naar dell, leuke computers, maar als je echt wat nieuws en snels wilt moet je daar niet zijn. Overjarige moederboarden en dat soort dingen. en zo zijn er meerdere.

    Owja Weans staat idd voor we are not stupid.

  2. Ik woonde begin jaren negentig in Leiden en heb regelmatig in Den Haag boeiende avonturen beleefd op zoek naar PC-onderdelen. Bij Weans heb ik indertijd 1, misschien twee keer wat gekocht. Gelukkig heb ik nooit problemen gehad, want dat het een vage tent was, was natuurlijk duidelijk. DES vond ik persoonlijk niet veel beter, alhoewel hun winkel er wat fatsoenlijker uitzag.

    Ik denk dat dit soort computerwinkels niet meer bestaan, daarvoor is die markt te “volwassen”. Volgens mij kun je anno 2008 in de telecom wereld nog wel winkels vinden die hier wat van weg hebben.

  3. Weans de grootste oplichter van nederland, als je iets kocht bij hun dan moest je je PC kast openschroeven om te kijken of het er wel inzat. Als je je PC liet repareren moest je kijke of alles er weer in terug gezet was. IDD het programma stacker ook z’on list gebruikt door hun.

    Nee ik kan maar een ding zeggen blij dat die zaak kapot is gegaan…………….

  4. Hi ik heb wel erg leuke herrineringen aan Weans, Sunshine of hoe Jan de J. z’n zaken ook noemde 😉
    Zelf kocht ik er in als bij een groothandel. Jan kon mij vaak mazzelen. Tja daar was de belastingdienst het later niet mee eens. Jan heeft toen in mijn ogen de zwarte piet toegespeeld gekregen.
    YOU DON’T MESS WITH THE FIOD
    Was echt een leuke tijd je kon nog wat verdienen, een zeker iemand van Sweex weet daar alles van 😉 Ik ben Jan later nog wel eens in Rotterdam tegengekomen in een zaakje van hem hier aan het zuidplein in R.dam. Maar een paar weken later was de tent al weer dicht ;-(
    Zo gaat dat in Jan zijn wereld. Jan als je het ooit leest gooi eens een mailtje naar deze kant, kunnen we lekker bijpraten. Groetjes aan iedereen uit die tijd.

  5. Ik heb er eens een moederbord gekocht, en de voeding verkeerd aangesloten. Ding doorgefikt natuurlijk. teruggegaan naar Weans. totale chaos daar. I, zei dat het moederbord dat ik net gekocht had, het niet deed. Zonder met de ogen de knipperen gaven ze me een ander mee, hahahaha….priceless.

  6. Ed leuk dat ik je op deze site moet tegen komen, gooi eens een mailtje
    deze kant uit, ik doe in professionele observatie systemen.

    Groet

    Ja de Jng

  7. Die ene Marc, heeft in een veel later stadium in onze organisatie gewerkt, dat was
    bij EURO P.C. met vestingen op de segbroeklaan en 2 in de fahranheitstraat,het klopt wel dat ook dit een vestiging was van Sunshine N.V.
    Onze holding is begonnen met computerverkoop in 1983 !!!, onder de naam EPC ,JWC computers , Necom en RE-Paco. met 5 vestigingen in den haag en 1 in Rotterdam, spectaculaur was onze vestiging in de weimarstraat te den haag waar een omzet
    op zaterdag gerealiseerd werd van 1 MLN, het einde van deze vestiging is geweest
    een overtreding van BUMA er werden namelijk firenzo DOS bij een systeem geleverd
    welke uitstluitend geleverd mocht worden bij FIRENZO systemen.

    In die tijd werkte alle latere Haagse ondernemers bij ons bedrijf, commissares Lex van Tienhoven, die de eerste IBM buiten een dealernet in onze shops haalde.

    Naast de winkels was er een zeer actief importeurschap, immers Sunshine had een eigen fabriek in Taiwan en maakte kasten, monitoren en moderboerden, daar wij leverden aan DES, Moederborden CPU, memory en soms container kasten waren de systemen van zelfde goede kwaliteit, in die jaren halde de handelsonderneming een omzet van ruim 300 mln.

    Het overklokken van systemen,
    Later bij weans klopte dat alleen werd naast cpu wel het cristral gewijzigd
    en een eerste klas koeler geplaatst. Moederborden moesten het wel aankunnen,
    ook aan veel bekende computerzaken werden deze mainboards geleverd.

    Dat weans geen belasting betaalde is niet juist het bedrijf is ten onder gegaan door het opstarten van een memory fabriek in nederland en zoedoende alleen grondstoffen te hoeven importeren om zodoende de anti dumpheffing te ontlopen,
    die in die tijd 60% was, wij kregen een navordering van 150 MLN voor in ogen van overheid ontdoken invoerrecht, uit eindelijk heb ik de bete afgekocht voor 32 mln.

    Het is dus een volstrekte leugen dat sunshine geen belasting betaalde.

    De zelfde boete werd ook opgelergd aan Soecoma een afnemer, DES, Weiman,
    Mantjes (Erwin van in de verleden Palace computers) Ik weet dat soecoma betaalde
    of Leon Planken zijn boete betaalde is mij niet meer bekend.

    Dit is de ware story achter weans sunshine.

    Overigens in die jaren de grootste leverancier van memory module in Europa.

    Groeten aan bekenden.

  8. een mooie tijd was het zeker, later is het veel grimmiger geworden, na 3 gewapende overvallen mede daar er niets meer te verdienen viel, ben ik in 2003
    definitief gestopt, ik ben wel trots als kleine ondernemer nog in de tijd van weans (er was namelijk ook een top computercenter waar de prijzen op 200% lagen)
    zowel de hardware als software te hebben mogen leveren van het paleis van justitie
    in den haag, ook de automatisering van dienst vervboer en ondersteuning is van minjn hand alsmede het landelijk RIAG, nogmaals toen kon alles later niets.

    Ik zit nu in een andere branche (fiscaal recht) maar denk toch met weemoed terug aan alle goede dingen in de automatisering.

    Groet

    J

    • Hoi Jan,
      Leuke verhalen allemaal, als je dit leest reageer even, gr.Stanley

  9. Was zeker een leuke ervaring dat Weans, in 1993 ik weet het nog als de dag van gisteren.
    Die pallets dozen buiten evenals een bomvolle winkel, “even” een PC kopen hahah ja hoor… even… ter plaatse laten assembleren EN testen, zodat ik niet vanuit Veenendaal nog eens naar Den Haag zou hoeven.
    Uiteindelijk wel wat duurder uit dan vooraf ingeschat maar geen probleem, mijn 3 jaar oude PC was hard aan vervanging toe, het Weans systeem heeft dan ook altijd perfect gedraaid.

    Als je er zo aan terugdenkt heeft het wel iets ja die tijd… voor vrij weinig toch een leuke/complete PC kopen.

    Vooral dat beeld van eerder genoemde dozen buiten zal ik hoogstwaarschijnlijk mijn leven niet vergeten 😉

  10. Van die praktijken als met een sound card, rond 1994 ergens.
    [Vet Haags accent] Nou mevrouwtje, deze doos is veels te compleet, rats, rats en daar werd de helft van de accescoires uit de doos geript door de verkoper.
    Super winkeltje als je maar wel kennis van hardware heb als je er heen ging.
    En van die hand geschreven bonnetjes “Computer materialen”.
    Jammer dat de Fiod ingreep, een winkel met een hoog Jacobse en van Es gehalte.

  11. Weans Sunshine Computers aan de Kettingstraat 10.. dat was een leuke tijd.. heb er gewerkt van eind 1993 tot ergens in 1995 dacht ik.. toen de zaak helaas failliet ging. De reclame’s in de krant deden het wel, horden mensen kwamen er op af. Het overklokken herinner ik me nog, maar ik weet ook nog wel dat ik gewoon hetgeen meegaf waar de klant voor betaalde. Heb zelf dus geen ontevreden klanten terug gehad.. de kwaliteit van de meeste producten was ook goed. Het was wel een rommeltje in de winkel soms en te weinig plaats.. we zaten op dozen 🙂 Elke ochtend de dozen naar buiten sjouwen (gooien) en na werktijd weer in de winkel hahaha. En op de zaterdagen kon het hectisch druk zijn,, we hebben er nog een keer een optreden van Gerard Joling bij gehad. Jan en Marco hebben me veel bijgeleerd.. ik werkte graag met hen samen. Ik ben andere collega’s van die tijd helaas uit het oog verloren.. Patrick, Marcel, Gracia etc.

  12. Ik heb nog wel eens een systeem gekocht bij Weans in de Kettingstraat. De verkoper (beetje Indisch uiterlijk) was erg aardig, maar rekende wel per ongeluk een te hoog percentage BTW, hahaha.

    Thuis bleek de processor die ik had officieel niet die snelheid te kunnen hebben waarop hij liep; hij was overgeklokt door Weans.

    Ik vond die advertenties van Weans altijd wel spannend om te lezen: erg verleidelijk.

  13. Leuk om al die reacties te lezen. Ik heb er eens een lege computer kast gekocht. Toen ik hem thuis uitpakte, bleek er een volledig werkende computer in de doos te zitten.

  14. Jaah, Weans. Geweldig! Vanuit Wageningen met een volle beurs naar Den Haag gaan en dan terugkomen met meer dozen dan je kon sjouwen! In de zaak nog onderhandelen en net te weinig geld hebben en toch gematst worden (“kom, kijk nog eens in je portemonee, echt niks meer? Nou neem dan maar mee voor HFl2.50 minder”)
    En dan dat moment dat alles in elkaar moest worden gezet. En dan maar opscheppen: ik heb een echte 468, hé! (euh, dat was dus een Cyrix en eigenlijk een 386proc zonder co) Maar je leerde verschrikkelijk veel. Vooral toen het mainboard gewoon gammel bleek (bizar, als je ineens op je VGA scherm allerlei “cotan…sin…x2… voorbij ziet komen in EGA letters) en je beschroomd terug ging naar Den Haag om daar gewoon een nieuw Mainboard in je handen gedrukt te krijgen. Kijk dat is pas service! Ik heb heel veel geleerd in die tijd (en je las je krom aan de ComputerShopper en allerlel andere Engelstalige blaadjes.
    Let wel, we spreken hier over 1992. Internet bestond niet en de ComputerBeurs in Amsterdam? nog nooit van gehoord. Maar die sfeer is later in de RAI wel weer teruggekeerd. Maar Weans was toch echt wel heel leuk en leerzaam.

  15. Ben er ook paar keer geweest. Er was altijd wel een klant (die thuis erachter kwam dat het of niet werkte of rete traag was) in dat winkeltje uit zijn stekker ging omdat het allemaal niet werkte. Zelf ook twee keer terug geweest (keer moederboard en keer voor nieuwe monitor) echt chaos daar op de zaterdag (met je ov kaart richting DH) uiteindelijk gewoon een monitor van buiten gepakt en weer terug naar huis gereden. Moet zeggen heb van twee systemen toch jarenlang plezier gehad.

  16. Ik blijf de verhalen van Jan hier boven hilarisch vinden. 90% een leugen. Heb er bijna 3 jaar gewerkt tot aan het bezoek van de FIOD. Bleek bij het GAK dat er voor het personeel nooit iets was afgedragen, terwijl wij dachten van wel. Jan was een briljant zakenman, kon iedereen oplichten waar je bij zat, draaide vele BTW carrousels en verdiende zich scheel. Maar ieder woord uit zijn mond was meestal onzin om zijn handel te verkopen.
    Toch kijk ik met veel plezier terug op de tijd dat ik daar gewerkt heb.

  17. Ja mooi verhaal inderdaad van Jan. Jammer dat ze bij het oplichten vwb die DX2-50’s ze niet altijd een goede koeler verkochten! Ik had een barrel erop zitten, die zonder pasta muurvast was gelijmd!
    Na jaren via rechtsbijstand geld toch nog terug gekregen… mag een wonder heten. Uiteindelijk stond het op naam van een eenzaam vrouwtje.
    Mooie tijd… ja als je niet je zuurverdiende spaarcentjes bij elkaar hebt gelegd als jonge tiener om iets moois te kopen bij wat een complete oplichter blijkt te zijn. Mischien waren die gewapende overvallen wel helemaal niet voor de overval, maar meer voor de wraak ;).

  18. Ooit één keer iets gekocht in de Kettingstraat. Een Seagate HDD met 214MB capaciteit voor m’n Shi-Tec 486SX25 die standaard met een 107MB was uitgerust. Bijzonder kleine publieksruimte, en dozen zover het oog reikte. Als ik in de Kettingstraat loop moet ik altijd aan Weans denken…

  19. Nog een truc: de prijs in de advertentie zonder ‘toeslag’ op het geheugen. Kwam ik een computer halen voor de geadverteerde prijs, met het geadverteerde geheugen (4 MB), kwam Jan nog even uitleggen dat er 4 x 75 euro ‘toeslag’ op het geheugen betaald moest worden ‘van de overheid’.

    • Kijk, dit ga ik nu gewoon bevestigen. Precies mijn ervaring. Vier maar 75 euro in een systeem met een 486DLC van Cyrix (waar Intel was geadverteerd). Van mijn toen subminimale inkomen als student. Maar dat oplichten kon Jan blijkbaar niet schelen. Tekenen bij het kruisje, dan was hij er van af en ging jij blij naar huis met je doos, ook al werd je dan thuis wat minder blij.

      Leuk om te lezen dat uitgerekend Jan nu in ‘fiscaal recht’ (ha ha) doet.

  20. Jaja Weans, heb daar in ’94 zowat alles gekocht om zelf een systeem te bouwen op de HCC dagen in Utrecht. Ze waren een stuk goedkoper dan de rest. Uiteindelijk deed alleen een floppy drive het niet, en een harde schijf had bad sectors (kan zijn dat die een duikvlucht op het jaarbeursbeton heeft gehad, haha).

    Met, inderdaad, studenten OV daarheen gereisd op ongetwijfeld een zaterdag. Pallets met dozen buiten, binnnen alles tot aan het plafond volgestapeld. Liepen een paar gasten te blowen, zaak stond helemaal blauw. Ik kwam nog aanzetten met een bonnetje maar ze hoefden het niet te zien en gooiden me letterlijk een nieuwe schijf en floppydrive toe met een vriendelijk ‘nou oprotten’. Ach ja, uiteindelijk werkte het en het was spotgoedkoop 🙂

    Volgens mij was dat toen al zowat het einde van de zaak? Waarschijnlijk onder een andere naam vrolijk weer verder gegaan.

Vertel jouw mening

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.