Is er nog lekkere Senseo koffie?

senseo apparaat

Bij mij op het werk lijkt iedereen het er over eens dat Senseo koffie vies smaakt. Ik vind het van begin af aan al een handig systeem, maar ben de enige die nu nog durft toe te geven zo’n apparaat te gebruiken.

Douwe Egberts

De afgelopen jaren is er wel wat veranderd aan Senseo koffie. Omdat de fabrikant zelf de porties in de koffiepads doet, zijn ze niet meer afhankelijk van het maatschepje van de klant. En wat doen ze: ze branden de koffie tegenwoordig iets harder, zodat er iets minder koffie in een pad hoeft.

Oorspronkelijk zat er 7,3 gram koffie in een pad. In mei 2005 werd dit omlaag gebracht naar 7,0 gram. Volgens het artikel 628 Het Senseo koffiezetapparaat technologisch doorgelicht werd dit in 2006 nog verder verlaagd tot 6,8 gram per pad.

Het is dan ook geen wonder dat Senseo koffie van Douwe Egberts tegenwoordig niet meer zo lekker is.

Alternatieven

Gelukkig zijn er tegenwoordig veel andere fabrikanten van koffiepads. Ik koop regelmatig verschillende koffiepads om de lekkerste te vinden. Ik zal voortaan in de tabel hieronder hieronder gaan bijhouden hoeveel echte koffie er in de pads zit. De lijst staat in volgorde van verpakkingsgrootte en zal ik vooral verpakkingen kopen waarin de pads per stuk 7,0 gram of meer wegen.

Tip: als niet duidelijk op de verpakking staat dat er 100% Arabica koffie in zit, mag je aannemen dat de goedkopere Robusta koffie bijgemengd is.

verpakking, omschrijving prijs/kg
16 pads — 116 gram ℮ (=7,22-7,28 gram/pad)
Lavazza Sinfonia Espresso, 100% Arabica

Bijzonder bewaaradvies

19,10
20 pads — 140 gram ℮ (=6,98-7,03 gram/pad)
„Aro” Coffee Pads dark rost 7,50
„Hema” Dark Rost (85% Arabica, 15% Robusta) 7,14
24 pads — 166 gram ℮ (=6,90-6,94 gram/pad)
DE Senseo espresso, 100% Arabica — 80ml kopjes, waterig! 18,98
DE Kenya blend, 100% Arabica uit Kenia (utz) 17,83
AH excellent espresso originale, 100% Arabica (utz) 18,01
28 pads — 196 gram ℮ (=6,98-7,02 gram/pad)
Café Intención ecológico 100% Arabica 14,23
Idee koffie Classic „Vriendelijk voor de maag” 14,03
36 pads — 250 gram ℮ (=6,93-6,96 gram/pad)
AH fairtrade „medium-to-dark roast”, 100% Arabica

sterkte 4/5 LET OP: website en schapetiket geven foutief 252 gram aan!

12,20
Rioba regular („smaakcode 3”) 8,44
Originele Douwe Egberts pads (diverse smaken) 11,16
Albert Heijn „AH Perla” (huismerk) pads, kleine zak 10,20
36 pads — 252 gram ℮ (=6,99-7,01 gram/pad)
La Place 10,67
Alberto Espresso (Darboven, Duitsland) — sterk! 18,18
36 pads — 260 gram ℮ (=7,21-7,24 gram/pad)
Parc „Mild” (Producent: Sas, België) van Aldi, 100% Arabica 8,81
56 pads — 389 gram ℮ (=6,94-6,96 gram/pad)
AH Perla pads, voordeelzak 9,15

In de tabel zijn een paar woorden die met een stippellijn onderstreept. Hou de muispijl boven die woorden — niet klikken — voor aanvullende informatie. Oorspronkelijk bevatte een zak met 36 originele Senseo pads 263 gram ℮ koffie.

Tips voor betere Senseo koffie

  • Laat eerst een kopje water door de machine lopen, zonder pad (om de machine en het kopje op te warmen);
  • Gebruik niet de knop voor 2 kopjes
    (het water is dan minder warm);
  • Roer even door de koffie;
  • Probeer koffiepads van andere merken uit;
  • Leg de pad „netjes” in de machine: met de bolle kant naar beneden en met de rand netjes vlak;
  • Maak de machine vaak genoeg schoon (de machine werkt dan sneller).
Senseo re-enactment (foto: blafhert)
Senseo re-enactment (foto: blafhert)

Trouw aan de adverteerder

Bijzonder om te zien dat dagblad „Trouw” hun naam waarmaakt: zij brengen het nieuws van de verkleining van de inhoud van pads (zie hierboven de alinea „Douwe Egberts”) in het artikel Minder koffie: smaak toch beter, maar de helft van de tekst komt zo uit de spinfabriek. Ze beschrijven de vermindering bijvoorbeeld als een „akkefietje” van 0,3 gram, wat veel minder lijkt dan 4,1% van de inhoud van een koffiepad die het werkelijk is.

foto’s en illustratie: blafhert

21 gedachtes over “Is er nog lekkere Senseo koffie?

  1. Een paar soorten pads wil ik nog toelichten:

    Op het pak „DE Senseo espresso” staat dat de pads bedoeld zijn voor 80ml kopjes. Maar ik heb een normaal Senseo apparaat, halve kopjes kan ik daar niet mee zetten. Als ik de pads toch gebruik, smaakt de koffie niet alleen slap, maar zelfs erg waterig. Niet lekker dus en dat is toch jammer voor bijna de duurste koffie uit de lijst.

    Het tegenovergestelde hiervan zijn de „Alberto Espresso” pads. Bijna even duur, maar als je proeft lijkt bij deze de koffie boon voor boon handgeselecteerd op het hoogste gehalte cafeïne: dit is echt een sterke dubbele espresso. (Misschien wel te sterk voor mij…)

    Een andere koffie die duidelijk beter smaakt dan de rest, is „Lavazza Sinfonia Espresso”. Maar dit is dan ook de duurste uit de lijst.

    Verder maakt het eerlijk gezegd allemaal niet zo gek veel verschil: het is zelfs zo dat je aan de smaak van bijna elk merk pak pads gewend bent voordat het pak leeg is. Bijna, maar niet allemaal: alleen de Aro koffie smaakte van de eerste tot de laatste pad niet lekker.

  2. De DE Senseo Espresso pads moet je zetten met het speciale DE Espresso houdertje, dan krijg je wel de juiste hoeveelheid koffie van +/- 80 ml.

    • Mike, dank voor je reactie. Ik heb al eens zo’n speciaal houdertje willen kopen, maar er staat op dat ze helaas niet passen op mijn (oude) apparaat.

  3. Het nadeel van een niet-merkproduct is dat de kwaliteit minder constant is dan van een merkproduct. Normaal ben ik heel erg tevreden over de AH pads, maar nu ben ik bezig aan een zak AH pads met een vervelende bijsmaak, alsof de koffie te hard gebrand is. Het is niet iets dat je duidelijk boven de normale koffiesmaak uit proeft, maar als je het kopje op hebt blijft elke keer het idee „dat was niet lekker” hangen. Kortom: precies de reden waarom klanten zouden weglopen.

    • Dan breng je het terug naar de AH, “er is iets mis met dit pak pads, vervelende bijsmaak, alsof het te hard gebrand is, normaal ben ik heel tevreden over de AH pads, maar deze zijn duidelijk anders”, dan krijg je een nieuw pak pads. Doen ze zeker bij de AH nooit moeilijk over, is mijn ervaring (het helpt vast dat ik er altijd heel vriendelijk en begripvol bij kijk).

      Zelfs al mocht je de AH pads niet meer vertrouwen dan laten ze je ook wel een paar dubbeltjes bijbetalen zodat je ze kan inwisselen voor DE pads of *whatever*.

      That said, ben ik ook geen fan van pad-koffie. Het liefst giet ik kokend water (ok, 95 graden) in zo’n cheapo plastic filterhouder van de Blokker, en dan goed roeren tot alles erdoor is. Kan je overal een briljant sterk kopje mee zetten, als er maar een waterkoker is. Heeft zelfs net iets meer aroma dan een cafetière/french press. En als je wilt, schep je met je lepeltje dat bruine schuim (“crema”) van de randen van je filter in je kopje en is het net alsof je het bij eoa dure koffiebar gehaald hebt 😛 [wel het risico op een paar kruimeltjes koffiegruis onderin, maar daar ga je ook niet dood aan, zitten vitaminen in moet je maar denken]

    • Dat klopt, Eris, ik zie ook wel eens dat mensen wat terugbrengen. Maar ik ben zelf niet zo terugbrengerig.

      Opgietkoffie is de lekkerste en de goedkoopste.

  4. Als je rondkijkt op internet, dan zie je dat er nogal wat tegenstrijdigheid is over varkensvet in koffiepads.

    Het gaat hier over de emulgator met het nummer E471, die in de volksmond „varkensvet” genoemd wordt. Het is een veelgebruikt soort tovermiddel om goedkoop voedsel te maken, bakkers gebruiken het bijvoorbeeld onder de naam „broodverbeteraar”. Chemisch gezien is het achteraf niet te bewijzen dat de stof van varken gemaakt is, grappig genoeg is de stof daardoor in Nederland voor veel mensen niet eens haram.

    Maar je kunt er wel ziek van zijn als je er allergisch voor bent.

    De officiële omschrijving van E471 is „Mono- en diglyceriden”, die naam lijkt helemaal niet op het woord „varkensvet” en dat is niet alleen voor consumenten verwarrend, maar ook voor fabrikanten. In echte koffie zit natuurlijk ook geen varkensvet, maar soms wordt het door de fabrikant toegevoegd. Voorbeeld daarvan is helaas Douwe Egberts: zij beweren zelf dat er geen varkensvet in Senseo koffie zit, maar bijvoorbeeld bij de Senseo Koffiepads „Cappuccino met Topping” staat e471 toch echt wel op de lijst van ingrediënten.

  5. Op de Amerikaanse website van de bekende internet-boekverkoper vond ik „senseo kona blend”: pads met tien procent Kona koffie, dat is Arabica koffie die geteeld is op Hawaii. De pads kosten ongeveer 1 euro per stuk en zijn niet te vinden op de Europese website.

  6. Veel winkels bij mij in de buurt (onder andere ah) hebben het assortiment Senseo pads drastisch ingeperkt tot één of twee merken, waarschijnlijk om ruimte te maken voor het nieuwe systeem van de. Wie weet welke winkel wel nog steeds een ruime keuze in merken koffiepads heeft?

  7. Albert Heijn introduceert het nieuwe koffiemerk „Velours Noir” in Nederland. Verder kan je in sommige filialen van ah nog steeds koffiepads van het merk Lavazzo kopen — via de ah website kan je ontdekken in welke vestigingen precies (zoek op het woord „pads”).

  8. Er zijn 7 verschillende smaaktypen van „Velours Noir”, intussen heb ik smaaktype 5 („Classique”) uitgeprobeerd, ean 7622210183637. De eerste pads smaakten als een huismerk koffie, maar intussen smaakt het als een standaard koffie. Op de verpakking staat niets over het gebruikte type koffie, dus dat zal niet 100% Arabica zijn — en zo smaakt het ook niet.

    De prijs is aan de hoge kant: er zitten maar 16 pads en 105 gram koffie in een zak, dat is dus maar gemiddeld nog geen 6,6 gram per pad en je betaalt 18,95 per kilogram. Voor deze kwaliteit is dat veel te duur. Gelukkig geeft mijn lokale ah 35% korting op deze koffie, maar ondanks dat is 12,29 per kg nog steeds aan de hoge kant.

    • Velours Noir was deze week met 100% korting te koop, tegen inlevering van airmiles.

      Ik heb nu weer een pak gekocht en de houdbaarheidsdatum van dit pak was letterlijk maar 1 dag verder dan van het pak wat ik vorig jaar november gekocht heb. Ik neem aan dat we binnenkort dus nog wel meer acties kunnen verwachten.

  9. Ik denk alleen ff mee, ( heb er geen ervaring mee) maar je zou misschien het koffieapparaat eerder uit kunnen zetten, moet je er wel ff bij blijven en zelf even uitzoeken tot hoever je kopje gevuld moet

    blafhert :
    Mike, dank voor je reactie. Ik heb al eens zo’n speciaal houdertje willen kopen, maar er staat op dat ze helaas niet passen op mijn (oude) apparaat.

    • Ik heb intussen een ander Senseo apparaat, want die van de foto had ergens binnenin een lek gekregen. Maar voorlopig hou ik het maar bij de „gewone” koffiepads.

  10. Ik ben eruit, om me maar even te mengen hier, heb bijna alle pads geprobeerd, degene die er, volgens mij dan, bovenuit steekt zijn de dark roast van de Lidl. Wat een heerlijke volle koffie, we krijgen veel vragen en complimenten over deze pads. De slechtste zijn wel die van de Plus, slappe pads en waterige smerige koffie, sterker nog zo mag je dat eigenlijk niet eens meer noemen, slootwater is beter!

    • Zou Plus overgeschakeld zijn op een andere fabrikant? Ik heb deze pads ook ooit geprobeerd en toen smaakten ze vooral goedkoop, niet waterig. Ik zal ook eens bij de Lidl langsgaan, bedankt voor de tip!

  11. Nog een tip: het is me opgevallen dat koffiepads vaak veel minder goed smaken, als je ze direct uit een net opengemaakte verpakking gebruikt.

  12. Omdat de Parc pads van Aldi me destijds zo goed bevallen waren, ben ik daar onlangs weer langsgegaan. Deze keer hadden ze René pads.

    Ik heb de Regular variant gekocht. Deze koffie bleek compleet het tegenovergestelde te zijn: deze waren nog veel minder lekker dan de Aro pads. Ik heb een paar kopjes René gezet, maar ze waren niet te drinken. De rest van de pads heb ik moeten weggooien.

Vertel jouw mening

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.