Winkelen in België: InfoBrix

shopping

Het moet ongeveer 15 jaar geleden gebeurd zijn. Zomaar ineens kwam de kleurenfolder van de Belgische computerwinkel InfoBrix op mijn bureau. Deze folder stond vol met hebbedingetjes – geprijsd in BeF. Ze boden korting aan wederverkopers en ze deden btw-vrije leveringen, dus besloot ik er een kijkje te gaan nemen.

Op het internet van toen had je nog geen mooie websites waar je zomaar computerhardware kon kopen. En gewone computerwinkels waren er nog nauwelijks buiten de grote steden.

Maar InfoBrix was de tijd vooruit: ze hadden niet alleen een mooie kleurenfolder, maar ook een geautomatiseerd faxsysteem waarmee je bijvoorbeeld de status van je besteling kon opvragen, of de voorraadpositie van de winkel en een paar A4’tjes met informatie over de artikelen. Dat was erg handig, vooral ook omdat in een tijd internationaal telefoneren nog ƒ1,10 per minuut kostte. De winkel was verder heel internationaal: alle teksten waren in het Engels, of tweetalig Frans en Nederlands.

InfoBrix was gevestigd in het dorp Sint-Brixius-Rode: een kerkdorp van Meise, bij Brussel, België, ergens in de buurt van de fietsenfabriek van Eddy Merckx. Via wegen waar je niet kon passeren kwam ik in de stille dorpskern.

Daar vond ik de winkel, die bestond uit wat nog het meest leek op twee aan elkaar gebouwde kleine huiskamers: in de ene een soort troon (een groot bureau op een verhoging), in de andere een balie met daarachter de verkopers. Verder stonden er nog wat vitrinekasten en PC kasten. De ruimte die overbleef was voor het grootste deel gevuld met wachtende klanten. De eerste keer dat ik in de winkel was, bleek ik in de verkeerde rij te staan: deze verkoper sprak alleen Frans.

Ik ben later nog een keer teruggeweest om de simm’en die ik gekocht had te ruilen: ze bleken niet goed te werken en waren zo te zien omgestempeld.

Over Infobrix vond ik dat ze in 1995 failliet gegaan zijn, omdat de BTW-carrousel waar ze bij betrokken waren opgedoekt werd, zie onder andere de verzamelde berichten hierover op fou69.com.

Het een en ander heeft destijds wel indruk op me gemaakt. Deze blog wordt regelmatig bezocht, maar niemand laat een berichtje achter: ik vraag me af of ik de enige Nederlander ben die daar ooit wat gekocht heeft?

Tot zover deel 2 uit de 3-delige serie van vreemde computerwinkels.
De andere delen uit deze serie zijn:

2 gedachtes over “Winkelen in België: InfoBrix

  1. Mensen kwamen van heinde en verre voor de Ometra computers van Infobrix. Het is heel vreemd dat er zo weinig van is terug te vinden op het internet

  2. Ik ben heel vroeg in contact gekomen met Frank van Infobrix. Behalve BTW carrousel, was er ook een zeer actieve handel in illegale software. Er was trouwens ook een roomijs salon tegenover de ‘winkel’.

Vertel jouw mening

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.