Wat is „FUD”?

handelsjargon

fud staat voor „Fear, Uncertainty and Doubt”. Als een product niet te verkopen is op basis van controleerbare feiten, dan kan men altijd nog fud toepassen. Het is een manier om gedrag van mensen (consumenten) te beïnvloeden door ze aan het twijfelen te brengen met behulp van angstgevoel en onzekerheid.

Verzekering

Het is een term die ontstaan is in de verzekeringswereld: fud is een techniek om mensen een verzekering te kunnen verkopen. Als je een van deze zinnen hoort:

  • Misschien overkomt u iets verschrikkelijks…
  • Misschien wordt de kostwinner arbeidsongeschikt…
  • Een sterretje in de voorruit kan doorscheuren…

dan voel je toch de behoefte om zo snel mogelijk hier iets tegen te gaan doen?

Maar als klant zal je de drie letters F.U.D. in dat soort bedrijven maar zelden horen.

ICT

Waar de term wel aan de oppervlakte komt is de informatica.

Bijvoorbeeld: een machtig softwareconcern wordt geconfronteerd met een product van een concurrent dat veel beter is. fud kan dan een mogelijkheid zijn om te voorkomen dat klanten overstappen, dat kan bijvoorbeeld met introductie van „vapour ware”:

Waarom zou je (nu) al die moeite doen om over te stappen naar de kleine concurrent, als je weet dat misschien al over een jaar jouw vertrouwde leverancier een alternatief heeft?

Mijn blogs over handelsjargon:

Vertel jouw mening

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.