*bliep SIM en een Archos USB stick

Mijn ervaring met *bliep (op een tablet)

*bliep SIM

„Maar overal is tegenwoordig toch gratis WiFi?” Overal misschien wel, maar toevallig precies net niet op de plaatsen waar ik mijn tablet wil gebruiken. Dus ben ik op zoek naar het ideale 3G abonnement voor een tablet.
Vandaag: *bliep.

Bliep prepaid internet

Het logo van *bliep voelt bekend en dat is logisch: door het sterretje lijkt het een beetje op het logo van dutch*Tone, maar dan in de kleuren van XS4ALL. De parameters:

Netwerk: T-Mobile NL
apn: internet (auto-detect werkt)

Bliep is prepaid en je kunt per dag kiezen uit 3 mogelijkheden:

  • geen internet — gratis;
  • langzaam internet — 50 cent, GPRS:1, maximaal 384kb/s;
  • of snel internet — 1 euro, UMTS:3 of HSDPA, maximaal 3,6Mb/s.

Als je niets wilt betalen, dan moet je dat minstens een dag van tevoren doorgeven. Bijbetalen kan op elk gewenst moment: een paar minuten later krijg je automatisch verbinding. Ik gebruik mijn tablet maar een paar dagen per maand buitenshuis, daarom is deze manier van tariferen ideaal voor mij.

Omschakelen

Veranderen van tarief kan via de Bliep website. Die site is nogal kritisch op de browser die je gebruikt, dat gaf wat strubbelingen, maar het werkte goed met FireFox op de PC en uiteindelijk ook met de Android 2 en Android 4 standaardbrowsers.

Inloggen op de Bliep website kan vreemd genoeg niet via https, alleen via http, dus via een onbeveiligde WiFi hotspot of via een GPRS verbinding loop je het risico dat je wachtwoord afgeluisterd wordt. Ik gebruik daarom voor de zekerheid mijn telefoon om Bliep te activeren: daar heb ik een andere 3G verbinding op (een oude, die kost nog een euro per Megabyte…). Een app zou nog handiger zijn. Er staat een Bliep app in Android market, maar die is vreemd genoeg niet van Bliep zelf? Die durf ik dus niet te gebruiken.

*bliep SIM en een Archos USB stick
*bliep SIM en een Archos USB stick

GPRS vs 3G: surfen en YouTube

Ik heb al ervaring met AH Mobiel internet (=kpn) en daar hou je gewoon geen snelheid over als hij soms terugschakelt van 3G op gprs. Daarom was ik wat huiverig om bij Bliep de lage snelheid te gaan uitproberen, maar: het viel gelukkig mee. Sterker nog: bij surfen met bliep op de goedkope snelheid (ik heb gesurft op Vokker, mijn eigen blog, op nu.nl) merkte ik maar weinig verschil tussen het grps van T-Mobile en 3G van T-Mobile of van kpn.

Waar je wel veel verschil merkt, is in de YouTube app: met grps komt er gewoon geen eind aan de laadtijd van thumbnails en een video bekijken (op tabletformaat) gaat ook praktisch niet — je kunt het vergelijken met wat je krijgt met adsl bij mensen die meerdere kilometers van de centrale wonen: het beeld staat langer stil met „buffering” dan dat het beweegt. Medeschuldig is waarschijnlijk de YouTube app zelf: je hoort bijvoorbeeld zelfs na het stoppen van de app aan de interferentie dat het dataverkeer nog lang doorgaat.

Met een 3G verbinding is het laden van thumbnails in een flits gebeurd (het lijkt eerder op 100 keer zo snel dan op 10 keer zo snel) en je kunt zelfs goed hd video streamend afspelen. Maar het grote nadeel daarvan is dat je natuurlijk zo door je maandelijkse datalimiet van 2 Gigabyte heen bent.

Dataverbruik

Over datalimiet gesproken, hier zie je het Android scherm waarop je het dataverbruik in de gaten kunt houden:

Android 3G dataverbruik
Android 3G dataverbruik (toelichting achter de doorklik)

Deze dag was dit mijn dataverbruik voor 4 filmpjes van in totaal iets meer dan een half uur (details hiervan in de doorklik achter het plaatje). Als ik dit elke dag zou doen, dan kwam ik niet op 2GB maar op ruim 3GB per maand uit.

Als laatste de plus- en minpunten van *bliep:

Pluspunten

  • Je hoeft alleen te betalen voor de dagen die je mobiel internet wilt gebruiken;
  • Je betaalt een vast bedrag per dag, onafhankelijk van het gebruik;
  • Saldoinformatie en snelheidkeuze/activering beschikbaar via website;
  • Opgewaardeerd tegoed blijft „altijd” geldig.

Minpunten

  • Maandlimiet van 2GB voor de hogere snelheid, de limiet is niet te resetten;
  • Inloggen op de website is alleen onbeveiligd mogelijk;
  • Geen officiële app voor snelheidskeuze/activering.

14 gedachtes over “Mijn ervaring met *bliep (op een tablet)

  1. Ik zou graag willen dat je artikel onmiddelijk aanpast! En duidelijk neerzet dat je niet goed gelezen hebt.

    Voor 1 euro heb je snel internet op die dag met een limiet van 2 GB. Voor die dag.
    Je mag dus max. 2gig op een dag gebruiken.
    Dus pas het evensnel aan. Heel zwak dit.

    • Hoi Dennis,
      Dank voor je melding, maar in de prijslijst op de bliep website staat duidelijk dat het Max. 2 GB per maand is, dus dan ga ik het hier niet anders neerzetten.

      Dit heb ik gecopy-paste van de bliep site:

      Die 2 gigabyte wordt gemeten per kalendermaand. Vrijwel alle gebruikers zullen meer dan genoeg hebben aan 2 GB per maand. Ga je hier toch overheen? Dan krijg je een sms’je en kun je verder internetten met 384 kbps download- en 64 kbps uploadsnelheid. We raden je dan aan om de rest van de kalendermaand terug te gaan naar het € 0,50 tarief.

  2. Hi Blafhert,
    Did you have a success using *bliep SIM with Archos USB stick? I’m trying to share internet from iPhone to macbook but it doesn’t work. So I thought maybe it is possible with USB stick?

    • Yes, it works like a charm, but I use this stick in an Archos tablet and haven’t used it for tethering (AccesPoint) yet.

  3. Bliep is leuk voor je mobiele telefoon, maar werk bij mij op verschillende tablets niet.
    Kon takt met bliep gezocht maar dat gaat alleen maar via twitter, de reacties komen pas na enkele dagen maar aandere instellingen kunnen ze niet geven.
    Met andere kaartjes werken de andere tablets wel. Dus helaas voor mij geen bliep op de tablet

    • Het is wel handig om de sim eerst in een telefoon te stoppen, om het kaartje te activeren. Daarna moet hij het ook doen in een tablet.

    • Zo slim ben ik al geweest op mij telefoon doet hij het wel.
      Met de zelfde instellingen doet hij het niet op mij tablet.
      inmiddels weet ik dat ik de instellin moet veranderen maar
      dat is een heel gezoek, ik weet inmiddels dat ik niet de enige
      ben met dit probleem.
      Hopelijk ben ik er over een paar dagen uit.

    • Is het al gelukt om bliep aan de gang te krijgen? Zou jammer zijn als het niet lukt, want ik ken geen andere prepaid waar je maar ongeveer anderhalve cent per Megabyte betaalt.

    • Uiteindelijk is het mij gelukt om bliep draaiend te krijgen, maar de hulp van bliep zelf is bedroefend ze laten het je zelf maar uitzoeken.

  4. Op 2 april 2015 stapt Bliep over van T-mobile naar het mobiele netwerk van Tele-2. Iedereen (die dat wil) kan gratis een nieuwe sim aanvragen. Het tarief halveert, maar het gratis bellen komt te vervallen. Later in 2015 zal 4G mogelijk worden, maar voorlopig gaat de snelheid juist naar beneden, naar maximaal 1 Mbps en heb je geen maandlimiet meer maar dagbundels. Bellen kost voortaan altijd 5 cent per minuut. Een dagbundel met 10 MB kost 25 cent en een dagbundel met 67 MB kost 50 cent, bijbetalen kost daarna altijd 25 cent per 10 MB.

    Verder staat in de nieuwe voorwaarden dat je de sim alleen in een telefoon of tablet mag gebruiken, dus niet in een laptop of in een MiFi.

  5. De voorwaarde is nu dat je minstens 1 keer per 6 maanden moet opwaarderen of bellen, SMS’en of internetten. Mijn afgesloten kaart blijkt weer te zijn aangesloten, het oude beltegoed staat er weer en er is de afgelopen weken zelfs 3 keer een cent beltegoed bijgeschreven.

  6. Het is intussen 2016 maar er is nog steeds geen 4G bij *bliep.

    Voor mensen die heel weinig mobiel internet gebruiken en de nieuwe regels en dagbundels van *bliep daarvoor te veel gedoe vinden, is overstappen op Lebara One (niet te verwarren met Lebara) misschien een alternatief: je koopt beltegoed dat een half jaar geldig is en je betaalt gewoon 1 cent per MegaByte.

Vertel jouw mening

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.